Vad gör cheferna i äldrevården?
Stackars personal inom vård och omsorg! Det är just sorg! Att komma till sin arbetsplats och få sätta sig och själv ringa in personal är helt horribelt. Jag vet att det gjordes även när jag jobbade inom äldreomsorgen på 80-90-talet men att det inte kommit längre med detta, är ju inte klokt!
Varför gör överchefen, mellanchefen, underchefen och avdelningschefen inget åt detta än idag? Någon form av vikarie samordnare måste ju tillsättas. Till dag-, kväll- och nattpassen. Helg som vardag. Att personal som ska vara till för vårdtagarna, där det är underbemannat som det redan är, då ska behöva sinka ytterligare tid med att behöva sätta sig och ringa in bemanning. Som jag vet av egen erfarenhet tar väldigt lång tid! Och hur många svarar när numret från arbetsplatsen dyker upp på skärmen? Ni chefer med er hög lön och arbetstid dagtid får ha det som ert ansvar! Personalen ska kunna nå er dygnet runt. Så är det att vara chef tycker jag. Det är väl ändå ni som ska se till att det flyter på arbetsplatsen med den underbemanning som normalt råder ändå för den hårt pressade personalen?
”Det är inte ert fel att vårdtagare får byta till nattkläder klockan 16!”
Stackars dej som med bravur jobbade själv den kvällen. Du ska ha lön för den personalen som fattades den kvällen. Det är inte ert fel att vårdtagare får byta till nattkläder klockan 16! Att vårdtagare ligger med obytta skydd både på sig och i sängen! Att det uppstår tryckskador! Att vårdtagare får lägga sig till natt klockan 17.00 och får ligga med en dygnsfasta upp till 15 timmar! Att en ringning på hjälp kan ta lång tid att svara på! Nu får cheferna rycka in och hjälpa till!
Det kan inte finnas något viktigare egentligen än att se till att era arbetsplatser fungerar! Många fler lex Maria och lex Sarah etcetera måste göras av personalen själv! Stå på er, ni vårdpersonal, ingen annan gör det! Ni är helt fantastiska i allt ni gör! All eloge till er!
H. Svensson