Vänstern slår undan benen för arbetarbarnen
För den som kommer ifrån en icke studievan miljö är lugn och ro bättre än stök och bråk. För den som inte har föräldrar med höga förväntningar på sina barns skolgång är tidiga kunskapsmål och feedback bättre än abstrakt tal. För den som inte fått studiedisciplin eller nyfikenhet hemifrån är lärande under ledning av en kunnig, utbildad lärare bättre än eget arbete och sökande efter kunskap.
Vänsterpartiet gillar att raljera över ”militärisk” Björklund, kunskap och ordning och reda. Men lugn och ro, tydliga mål, tydlig uppföljning och kunniga lärare är bra för alla – och allra mest för dem som har det svårt i skolan.
Vad vill då Vänsterpartiet? De vill ha ”god lärandemiljö” och ”att alla elever ska få stöd”. De är skeptiska till kunskapskrav, utvärdering, betyg och läxor. Men varför tycker egentligen vänsterpartister så? Är det dåligt att barn får veta vilka ämnen de klarar bra och vilka ämnen de behöver jobba mer med? Är det dåligt att föräldrar får tidigt besked om vad man skulle behöva hjälpa till med? Är det något skumt med att skolan fokuserar på sitt kunskapsuppdrag?
Vänsterpartiet vill ha utvärdering av kunskaper så sent som möjligt. Men att i slutet av grundskolan få reda på att man inte lärt sig tillräckligt för att nå den utbildning, det jobb och den framtid man önskar, kan inte det vara rätt stressande? Kanske till och med ännu mer stressande än att få betyg i årskurs 4 eftersom det då är så svårt att göra något åt det? Folkpartiet står för en politik som lyfter skolan och förtydligar kunskapsuppdraget. För att fler ska klara skolan är det viktigt att sätta in rätt insatser tidigt. För att se var kraften behöver sättas är det centralt att utvärdera tidigt.