GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Debatt: Varning för parkeringen på Gallerian i Kristianstad

Efter att parkerat på Gallerians parkering gick jag för att lösa en p-biljett, under tiden jag gick från bilen till automaten stod där en parkeringsvakt vid min bil och skrev ut en bot.
P-böter • Publicerad 20 maj 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Insändarskribenten gick från bilen till parkeringsautomaten och tillbaka igen, och hann under tiden få en parkeringsbot.
Insändarskribenten gick från bilen till parkeringsautomaten och tillbaka igen, och hann under tiden få en parkeringsbot.Foto: Johan Nilsson/TT, Janerik Henriksson/TT

Ingen lapp på rutan utan efter två veckor kom en inkassoinbetalning på 460 kronor på grund av att min bil stått utan biljett i rutan under fem minuter. Det tog inte fem minuter att hämta ut biljetten som ger oss en timmes gratis parkering (detta troligen för att locka fler att handla i handelsstaden). Nu finner jag inte detta särskilt lockande med den policyn som det synnerligen skurkaktiga bolaget Hojab Parkeringsservice låter råda fritt på Gallerians parkering.

Efter att efter lång väntan i telefonkö fått kontakt med bolaget och berättat om mitt ärende blir svaret att det finns foto på min bil och efter min fråga om överklagan är svaret att detta går att överklaga – till samma bolag – där jag kommer att få samma svar så det är bara att betala. Att polisanmäla detta är enligt henne totalt meningslöst utan detta är en civilrättslig sanktion som inte kan överklagas till någon myndighet. Att där inte fanns någon lapp på bilrutan är svaret att de försvinner på många olika sätt (alltså kan man tjäna 60 kronor extra i inkassoavgift). Känns rättsvidrigt!

”Det tog inte fem minuter att hämta ut biljetten som ger oss en timmes gratis parkering.”

På frågan om hur lång tid det måste gå innan man får skriva ut böter är svaret att det finns ingen tid, när jag lämnar bilen har de rätt att bötfälla, min fråga är hur jag då ska hinna hämta ut p-biljetten utan att betala böter? Detta är enligt Hojab fastighetsägaren som bestämmer hur många minuter vakten har på sig innan han får skriva ut en bot.

Har under nästan två veckor försökt få kontakt med Gallerians ansvariga via mejl, telefon och meddelande utan att lyckas. Börjar misstänka att Gallerian är i maskopi med Hojab!

Har ni inte en app att betala med så lämna inte bilen, det går kanske att ställa bilen bredvid automaten för att lösa biljett men tycker kanske inte att detta ska vara nödvändigt, bättre att handla på C4 där man inte behöver riskera utsättas för dessa skurkar!

Marianne Röjestål, Friseboda

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.