GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Varning. Svara aldrig ja eller ok på sms från telefonförsäljare

Ett företag inom id-skydd kontaktade mig om tecknande av avtal för kontroll av mitt personnummer. Om jag tecknade avtal kunde ingen kapa mitt numret. Det lät bra, men jag bad försäljaren att sända mig en skriftlig information. Så att jag kunde i lugn och ro sätta mig in avtalet, skriver Ann-Christin Andersson, Kristianstad.
Konsumenträtt • Publicerad 12 november 2020
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Ett ja eller ok på sms gäller också som underskrift.
Ett ja eller ok på sms gäller också som underskrift.Foto: Ørn E. Borgen

Försäljaren lovade mig att göra detta. Men sen ville han att jag skulle svara ja eller ok på ett sms som han sände till mig. Då jag var på väg till ett bokat möte hade jag inte tid så jag avslutade samtalet.

”Då jag också visste att lagen om telefonförsäljning är ändrad, avtal skall skrivas under innan det gäller, kände jag mig lugn.”

Då ringde han upp mig igen och jag sa att jag har inte tid att läsa det som stod i sms:et. Det var också för liten text för mig. Försäljaren lovade att det stod bara det han informerat om och att det inte tog många sekunder att skriva ja eller ok. Då jag efteråt ångrade mig slog jag upp företagets hemsida. Där påstår företaget att de är ett av de största i Sverige. Då jag också visste att lagen om telefonförsäljning är ändrad, avtal skall skrivas under innan det gäller, kände jag mig lugn. Brevet från företaget kom efter en vecka och då kände jag inte längre för att teckna avtal varför jag kastade brevet utan att läsa det.

”Då får jag till svar att i och med jag hade svarat ja på sms:et vid telefonförsäljningen hade jag tecknat ett avtal på två år med 164 kronor i månaden.”

Men sedan kom ett inbetalningskort på 164 kronor. Jag kontaktade företaget och undrade varför jag erhållit denna inbetalningsavi. Då får jag till svar att i och med jag hade svarat ja på sms:et vid telefonförsäljningen hade jag tecknat ett avtal på två år med 164 kronor i månaden. Det är stöld. De har efter min kontakt med dem ändrat avtalstiden till ett år.

Då har man kommit på hur man går runt lagen. På så sätt fortsätter telefonförsäljningen att vara oseriös enligt min uppfattning.

Ann-Christin Andersson, Kristianstad

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.