GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vi äldre är måltavlor för de som vill lura oss

Oseriösa företag vänder sig ofta till oss äldre. Vi är inte så insatta i den digitala tekniken eller hör dålig, vilket telefonförsäljarna vet och utnyttjar. Det är dags att något politiskt parti tar tag i detta och får stopp på det.
Utsatthet • Publicerad 11 januari 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Företagen vänder sig framförallt till äldre kvinnor. Vi är oftast inte så insatta i den digitala tekniken.”
”Företagen vänder sig framförallt till äldre kvinnor. Vi är oftast inte så insatta i den digitala tekniken.”Foto: Gorm Kallestad/TT/ARKIV

Varje dag läser vi i tidningen hur kriminella personer lurar de äldre att lämna ut sina Bank-ID och kort till dem. Så att de kan sno pengar för pensionären

Sedan har vi alla företag som kontaktar de äldre för att teckna långa avtal med pensionären angående någon tjänst. Säkerhetsbolag är vanliga. De tecknar även försäkringar. Oftast har den äldre personen ingen nytta av deras erbjudande.

Nu har jag tyvärr blivit lurad av ett välkänt tele- och bredbandsbolag. Jag var naiv som var övertygad om att de var ett seriöst företag.

För att själv slippa att försöka kontrollera alla olika kanaler ringde jag till dem för att få hjälp med detta.

Då jag är en person som föredrar att läsa en bok det därför sällan jag tittar på tv. Men tre intresse finns som jag vill kunna se. Det är golf, längdåkning skidor och skidskytte.

Detta informerade jag om och bad bolaget att informera mig om vilka kanaler jag behövde teckna avtal med. Tyvärr hörde jag inte vad kvinnan jag pratade med sa. Men hon lovade mig att om jag tecknade detta avtal så kunde jag se mina önskemål och jag kunde se golf från båda golfkanalerna. Hon informerade mig ingenting om att avtalet var bindande i två år.

När jag sedan kontrollerade mina kanaler hade hon tecknat det dyraste avtalet med Cmore som var bindande i två år. Trots att det fanns ett billigare alternativ hos Cmore. Där ingick golf och det var gratis första året.

”Tyvärr är avtalet ännu inte borttaget och de drar fortfarande avgift varje månad.Trots att jag klagat på detta. De har inte ens svarat mig på sista brevet.”

Efter att jag klagat och påpekat att jag inte skrivit under avtalet. Begärde jag att avtalet skulle makuleras. Då ringde bolaget och lovade mig att de skulle ta bort avtalet.

Tyvärr är det ännu inte borttaget och de drar fortfarande avgift varje månad.Trots att jag klagat på detta. De har inte ens svarat mig på sista brevet.

Då jag försökt att sätta mig in i dessa problem fick jag läsa att Konsumentverket erhåller så mycket klagomål om att telefonförsäljningen, tecknar avtal som alltid är bindande, därför har Konsumentverket inte möjlighet att kontakta företagen.

Företagen vänder sig framförallt till äldre kvinnor. Vi är oftast inte så insatta i den digitala tekniken. Alla äldre hör dåligt och detta utnyttjar dessa företag.

Till mig ringer varje dag minst 2-3 av dessa företag. Jag svarar endast på samtal som kommer från min kontaktlista. På så sätt missar jag viktiga samtal. Detta är ett gissel för oss pensionärer.

Dessa företag bör inte finnas. Det finns en lag angående telefonförsäljning. Men den bryr sig inte dessa företag om.

Skulle vilja se att något politiskt parti vill ändra på detta.

Ann-Christin Andersson

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.