GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vi får aldrig träffa den läkaren som vi har valt

Vårdcentralerna borde undra varför nätläkartjänsterna ökar. Men vi patienter får ju aldrig komma till samma läkare när vi behöver hjälp annars.
Vårdval • Publicerad 28 juli 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Svårt att få träffa samma.
Svårt att få träffa samma.
Foto: Bertil Ericson / TT

Att vi patienter ska ha samma läkare när vi besöker våra vårdcentraler har varit en valfråga nu i 20 år.

Men har något parti gjort någon undersökning om varför detta vallöfte inte går att genomföra? Det enda som vårdcentralerna gör är att de skriver upp dig för en läkare. Men den läkaren får du sedan aldrig träffa. Jag har tillhört Östra läkargruppen i tolv år och jag har aldrig kommit till samma läkare när jag behövt hjälp.

”Jag har tillhört Östra läkargruppen i tolv år och jag har aldrig kommit till samma läkare när jag behövt hjälp.”

Om ett vallöfte inte fungerar tror vi väljare till slut inte på det. Om någon gör sitt val med utgångspunkt att man vill ha samma läkare vid besök hos sin vårdcentral, måste den personen vara naiv.

Om du söker en nättjänst har du samma läkare och kan välja någon som är kunnig i ditt hälsoproblem.

Vårdcentralerna bör undra varför nätläkartjänsterna ökar. Det gör de inte om vi är nöjda med våra vårdcentraler, och får hjälp när vi behöver.

Tyvärr blir vi idag oftast nekade att besöka vårdcentralerna. Det får inte ske. Jag ska inte behöva stå på mig för att få hjälp från min vårdcentral. Många orkar inte med det.

Förslag på åtgärder: Ni kan ha en läkare som ringer upp patienten senare. Eller boka in en tid hos en sjuksköterska eller undersköterska. Denne kan göra en kontroll och prata med en läkare för att återkomma till patienten senare med svar.

Det finns säkert många förändringar i verksamheten som kan göras på ett sådant sätt att patienten känner sig omhändertagen, samtidigt som det går att spara in på läkarbesöken.

Om vårdcentralerna bemödar sig till att vi får samma läkare vid våra besök så kan vallöften om detta inte ge något parti röster.

Ann-Christin Andersson

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.