GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Vi har olika tankar om vad en busslinje kan uppnå

Tomas Stanislawski svarar Fru Nilssons inlägg ”Alla har inte bil som vill handla på Härlöv, publicerad den 23 juli.
Härlövsområdet • Publicerad 23 juli 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Handeln är helt inriktad på bilburna kunder vilket utesluter många och är inte hållbar på något sätt.”
”Handeln är helt inriktad på bilburna kunder vilket utesluter många och är inte hållbar på något sätt.”
Foto: Lasse Ottosson

Jag delar helt Fru Nilssons uppfattning om att de befintliga busshållplatserna på Långebrogatan ligger så långt ifrån affärerna att man inte gärna besöker affärerna med buss. Är också helt enig om att Härlövs butiker borde bli betydligt bättre tillgängliga för de som inte har tillgång till bil.

Sedan tyckts vi ha delade tankar om vad en busslinje till Härlöv kan uppnå.

Om dagens hållplatser ligger för långt ifrån, så kan det endast tolkas som att förväntningen är att en ny busslinje ska komma närmare handlarna, alltså ringla runt bland Härlövs alla handlare.

Området är idag alldeles för ovänligt för gångtrafikanter vilket skulle betyda massor med hållplatser. Det vore så klart väldigt trevligt, men det skulle också omöjliggöra att man använde denna buss som en del av någon annan busslinje – så många stopp och så krokig färdväg innebär väldig tidsåtgång vilket gör linjen oattraktiv för pendlare eller andra resenärer som ska vidare annanstans.

”Om dagens hållplatser ligger för långt ifrån, så kan det endast tolkas som att förväntningen är att en ny busslinje ska komma närmare handlarna, alltså ringla runt bland Härlövs alla handlare.”

Återstår ett rent särintresse där bussen endast tar resenärer från centralstationen till Härlöv och tillbaks, vilket vore en direkt subvention med offentliga medel till handlarna genom att Skånetrafiken får betala för att slussa kunder till Härlöv. Min åsikt är att detta är en snedfördelning av skattepengar.

Jag hoppas att Fru Nilsson kan läsa min insändare igen, vi är helt eniga om att Härlöv måste vara mer tillgängligt.

Idag är handeln helt inriktad på bilburna kunder vilket utesluter många och är inte hållbar på något sätt. Men vägen dit är inte att skattebetalarna får betala för att handlarna ska få kunder.

Handlarna kan själv gå ihop och sätta ihop en busslinje som ringlar runt på området, detta har man gjort på andra håll i landet och världen. Det bästa vore dock att förtäta området, alltså bygga fler butiker på befintliga ytor som gör att gångavstånden minskar radikalt och området blir tryggt och trevligt att gå runt i.

Till slut vill jag tipsa om packväskor till cykelns pakethållare, de sväljer fint två normala matkassar med livsmedel. Man tar dem in i butiken, fyller med varor och bär rakt ut till cykeln. Sparar pengarna för köpt kasse, helt galant.

Tomas Stanislawski

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.