Glassgubben från Åhus laddar om

Familj • Publicerad 16 maj 2003
Nya utmaningar. Otto Albrektsson lanserar nya glasstrutar från sin egen fabrik i sommar. Men först ska han klara av 50-årsfirandet på annan ort. BILD: LASSE OTTOSSON
Nya utmaningar. Otto Albrektsson lanserar nya glasstrutar från sin egen fabrik i sommar. Men först ska han klara av 50-årsfirandet på annan ort. BILD: LASSE OTTOSSONFoto: 

Namn:Otto Albrektsson Född:Åhus Uppväxt:Åhus Familj:hustrun Margareta, tre utflugna barn, och två söner på 11respektive 12 år hemma, ett barnbarn Yrke:glassfabrikör Aktuell:50 år den 22 maj – En lantbrukare är inte en bonde utan en gård. På samma sätt är en glassgubbe inte en glassgubbe utan en glassfabrik... Otto Albrektsson, tidigare vd och delägare i Åhus Glass, fyller snart 50 år. Fast den firar han bortrest med släkt och några nära vänner, under en semester till Grekland. Under de 50 åren har han varit verksam inom glassbranschen i 34 år. Eller längre, om man räknar med barnaåren då han rände omkring på pappans glassfabrik i Åhus. – Jag vet inte om man hjälpte till då eller mest var i vägen. Men jag var med på fabriken sen barnsben... Vilket gjorde att det heller inte var någon tvekan om vad han skulle ägna sitt yrkesverksamma liv åt: Glass. I stora lass. Ett jobb han har älskat. – Det är alltid nya utmaningar. Förutsättningarna ändras hela tiden, liksom smakerna... Men allt har inte varit lika ljusskimrande som den grädde de tillverkat glassen av. De senaste åren har inneburit prövningar –med ett bolag som börsintroducerades, svaga finanser, en aktie som störtdök och nya ägare som kom in i bilden. Idag är Otto Albrektsson och hans syskon ute ur Åhus Glass, som numera ägs av finska livsmedelsjätten Ingman Foods. Och Åhus Glass har expanderat genom att köpa Karlshamns glass. – Om det var rätt eller fel kan bara framtiden utvisa. Men det blir en större aktör på marknaden, säger han och det är i princip allt han vill säga om sitt forna familjeföretag och sedermera arbetsgivare. Då vill han hellre tala om framtiden, när han sitter framför Glasskiosken vid Täppetstranden i Åhus. Det är det ena benet i den nya tillvaron – det andra finns i Hässleholm. Där har han startat en ny glassfabrik, med just namnet Glassfabriken. – När vi hade besök på Åhus Glass var alla mest intresserade av att se tillverkningen. Jag gick och tänkte på det och kom på att man skulle göra något där kunderna kan se hela produktionen, och även köpa glassen direkt. I en 180 kvadratmeter stor byggnad i Hässleholm inryms numera fabriken, som har öppet en eller två dagar i veckan och då producerar och säljer för fullt. – Man ska ha tur ibland. Jag lyckades köpa hela utrustningen när en glassfabrik i Svalöv gick i konkurs. Annars hade det kanske varit svårt. Att det blev just Hässleholm beror på flera saker. En är att han hittade lokal där. – Jag var runt och tittade lite, bland annat i Sölvesborg. Men det kändes som om det stämde bättre med Hässleholm, kommungubbarna i Sölvesborg var inte lika intresserade. Dessutom ligger Hässleholm mer åt väster. Vi ska inte glömma att 80 procent av Skånes befolkning bor i de västra delarna. Med återupptagen glasstillverkning, en bransch han kan utan och innan, finns det givetvis många nya planer. Nya glasstrutar i olika smaker som kan säljas i närhandelsledet är en produkt han lanserar till sommaren. – Många var förvånade över att jag inte hade någon klausul om att jag inte fick jobba med konkurrerande verksamhet när jag lämnade Åhus Glass. Men det hade jag inte. Fast det är klart, de ser mig nog inte som någon konkurrent, det är svårt att vara det... Men helt säker ska man inte vara. Strutarna ska säljas till konkurrenskraftiga priser, såväl på stränder som hos olika handlare. Och om det slår väl ut går det alltid att öka produktionen och införa nya smaker. För glassgubben från Åhus har en ny fabrik och håller på att ladda om med såväl nya smaker som nya produkter. Clifford Johansen

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.