Feature

Full fart mot framtiden

Motor ,

Honda e är elbilen som vänder upp och ner på gamla invanda mönster. Japanen bjuder på ett veritabelt strömhopp av finesser och nytänkandet är näst intill en krigsförklaring mot inbitna traditionalister. Dagens testbil kör mot strömmen, pratar med dig, parkerar automatiskt, är laddad med spel och kan streama film. Dessutom fungerar den faktiskt utmärkt för dagliga transporter.

Nej, det här är ingen prototyp med en planerad serieproduktion år 2035. Honda e finns nu och kan bli din från 370 200 kronor exklusive klimatbonus á 60 000. Redan här skulle vi kunna ondgöra oss över ett alldeles för högt pris för en liten bil. Men istället ska vi berätta om toppmodern teknik och en i många avseenden perfekt stadsbil.

Honda säger direkt att man optimerat nya Honda e för att passa i stadstrafik och har medvetet valt bort att maximera räckvidden. Det förstår man när det enda batteriet som finns är på 35,5 kilowattimmar och ska räcka till 22 mils körning. Det låter kanske lite, men experterna i Bryssel har kommit fram till att medelavståndet en EU-bilist kör ligger på fem mil dagligen. Hur laddningen fungerar? Det finns olika alternativ – med en 100 kW snabbladdare så klarar man noll till åttio procent på en halvtimme medan det tar fyra timmar med en hemmaladdare på 7,4 kW. En udda detalj i sammanhanget är att kontakterna är placerade i en uppfällbar lucka mitt på motorhuven. Å andra sidan är ju hela den minimalistiska designen udda och du kanske undrar vart backspeglarna tagit vägen? De är ersatta av kameror som i sin tur visar livesändningen på två stora skärmar i vardera ändan av instrumentpanelen.

Tekniska data

Honda e BEV (Battery Electric Vehicle)

Elmotor: Max effekt 136 hk. Max vridmoment 315 Nm.

Batteri: Litiumjon på 35,5 kWh.

Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. Enväxlad låda.

Fjädring: Fjäderben i smidd aluminium. Viktfördelning 50:50.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 4,3 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 253, längd 390, bredd 175, höjd 151.

Tjänstevikt 1 514.

Prestanda: Toppfart 145 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9 sek.

Förbrukning: 18 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 222 km (WLTP).

Pris: 370 200 kronor (exkl. 60 000 kr i klimatbonus).

Plus

Otroligt smidig i stadstrafik

Fullproppad med ny teknik

Fräck och rolig

Pigg drivlina

Minus

Prislappen är hög

Litet bagageutrymme på 171 liter

Visa mer...

Därmed tar vi ett litet steg för människan men ett gigantiskt kliv för bilindustrin och sätter oss tillrätta bakom ratten. Här är allt digitalt och den gigantiska skärmen täcker hela bilens inre bredd. Här kan passagerna spela Super Mario eller streama någon schysst rulle från Netflix.

Vi färdas perfekt i de tygklädda framstolarna men däremot märks det att japanen enbart mäter 390 centimeter i såväl baksätet som bagaget. Yttermåttet bjuder samtidigt på positiva egenskaper under provturen – vändcirkeln är blott 4,3 meter och Honda e är lekande lätt att köra. Under huven gömmer sig en elmotor på antingen 136 eller 154 hästkrafter. Den senare kallas Advance (399 900 kronor) och klarar noll till hundra km/h på 8,3 sekunder jämfört med lillebrors nio. Toppfarten är dock i båda fallen elektroniskt begränsad till 145 km/h. Honda e kör däremot med full fart mot framtiden. (CNP)

Johannes Gardelöf och Willy Priske

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.