Golfsäsong hela året
Den första serietillverkade Golfen rullade av fabriksbandet i Wolfsburg i mars 1974 och har sedan dess sålts i över 35 miljoner exemplar. Nu är det dags för den åttonde generationen och frågan är om den lyckats sänka sitt handicap ytterligare? Häng med ut på vägarna strax intill världens ände. Tja, det var i alla fall vad de gamla romarna trodde om Europas västligaste punkt.
Golf är verkligen ny från golv till tak – även om själva grundformen följer samma mönster som tidigare. De största yttre förändringarna syns mest bakifrån och framifrån med nya LED-lyktor.
Även måtten är försiktigt ändrade och bilen är något längre samt högre men något smalare. Interiört har det däremot hänt stora saker och det första som träffar ögat är en helt digital instrumentpanel på 10,25 tum samt en centralt placerad pekskärm på 8,25. Denna konfiguration är standard i alla modeller och såväl temperaturen som ljudvolymen ställs in med hjälp av touchreglage.
Det finns inga traditionella vred längre och frågan är om detta faller i god jord hos målgruppen. Framstolarna har blivit bekvämare och vad gäller baksätet så är det precis lika stort som i gamlingen.
Volkswagen Golf 1,5 eTSI
Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk mellan 5 000-6 000 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring:Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning:Elservo. Vändcirkel: 10,9 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 264, längd 428, bredd 179, höjd 146.
Tjänstevikt 1 380. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 130 g/km (WLTP).
Pris: 299 400 kronor.
Plus
Hög standardutrustning
Komfort och utrymmen
Fina köregenskaper
Ett tryggt köp
Minus
Knappfri, vilket kräver tillvänjning
Högt grundpris
För att inte klimatet och Golfströmmen ska hamna i olag så kommer inte mindre än fem hybridversioner att lanseras under 2020. Inledningsvis får vi dock nöja oss med en trecylindrig bensinare på 90 hästkrafter (236 900:-) samt en bensinfyra på 150 (273 900:-). Vi provkörde den senare motorn i kombination med ett mildhybridsystem på 48 volt och då ingår
en sjustegad dubbelkopplingslåda (299 400:-). Lådan hanteras med hjälp en liten joystick och köregenskaperna lever upp till modellens goda rykte. Är du däremot intresserad av att ratta diesel så blir valet enkelt – det finns bara en maskin på 115 hästar (274 900:-). Vi fortsätter färden mot världens ände och varje kurva mot Kap Roca är ett nöje. Å andra sidan hade vi inte förväntat oss något annat av bilvärldens högst rankade Golfproffs. (CNP)
Johannes Gardelöf
Willy Priske