Feature

Golfsäsong hela året

Motor ,
The new Volkswagen Golf
The new Volkswagen Golf
The new Volkswagen Golf
The new Volkswagen Golf

Lissabon är det europeiska fastlandets västligaste huvudstad och landets underbara klimat kan vi tacka Golfströmmen för. Den mäktiga havsströmmen ser till att Portugal bjuder på golfsäsong året runt och det förklarar i sin tur varför presskörningen av nya Volkswagen Golf genomförs just här. En av världens mest sålda bilar flyter nämligen med strömmen och blir mer elektrifierad.

Den första serietillverkade Golfen rullade av fabriksbandet i Wolfsburg i mars 1974 och har sedan dess sålts i över 35 miljoner exemplar. Nu är det dags för den åttonde generationen och frågan är om den lyckats sänka sitt handicap ytterligare? Häng med ut på vägarna strax intill världens ände. Tja, det var i alla fall vad de gamla romarna trodde om Europas västligaste punkt.

Golf är verkligen ny från golv till tak – även om själva grundformen följer samma mönster som tidigare. De största yttre förändringarna syns mest bakifrån och framifrån med nya LED-lyktor.

The new Volkswagen Golf
The new Volkswagen Golf

Även måtten är försiktigt ändrade och bilen är något längre samt högre men något smalare. Interiört har det däremot hänt stora saker och det första som träffar ögat är en helt digital instrumentpanel på 10,25 tum samt en centralt placerad pekskärm på 8,25. Denna konfiguration är standard i alla modeller och såväl temperaturen som ljudvolymen ställs in med hjälp av touchreglage.

Det finns inga traditionella vred längre och frågan är om detta faller i god jord hos målgruppen. Framstolarna har blivit bekvämare och vad gäller baksätet så är det precis lika stort som i gamlingen.

Tekniska data

Volkswagen Golf 1,5 eTSI

Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk mellan 5 000-6 000 varv/min.

Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring:Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning:Elservo. Vändcirkel: 10,9 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 264, längd 428, bredd 179, höjd 146.

Tjänstevikt 1 380. Bränsletank 50 liter.

Prestanda: Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 130 g/km (WLTP).

Pris: 299 400 kronor.

Plus

Hög standardutrustning

Komfort och utrymmen

Fina köregenskaper

Ett tryggt köp

Minus

Knappfri, vilket kräver tillvänjning

Högt grundpris

Visa mer...

För att inte klimatet och Golfströmmen ska hamna i olag så kommer inte mindre än fem hybridversioner att lanseras under 2020. Inledningsvis får vi dock nöja oss med en trecylindrig bensinare på 90 hästkrafter (236 900:-) samt en bensinfyra på 150 (273 900:-). Vi provkörde den senare motorn i kombination med ett mildhybridsystem på 48 volt och då ingår

en sjustegad dubbelkopplingslåda (299 400:-). Lådan hanteras med hjälp en liten joystick och köregenskaperna lever upp till modellens goda rykte. Är du däremot intresserad av att ratta diesel så blir valet enkelt – det finns bara en maskin på 115 hästar (274 900:-). Vi fortsätter färden mot världens ände och varje kurva mot Kap Roca är ett nöje. Å andra sidan hade vi inte förväntat oss något annat av bilvärldens högst rankade Golfproffs. (CNP)

Johannes Gardelöf

Willy Priske

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.