Feature

”Jag kan inte vila på mammas och morfars meriter. Vi måste hänga med i trenderna”

Feature Artikeln publicerades

Mitt under andra världskriget startade Arne Cronert sin guldsmedsbutik. 76 år senare har hans barnbarn Jannica Sjöström utvecklat butiken allt mer mot inredning och presenter.

På smyckesmässor får Jannica Sjöström träffa designers och höra hur de tänkte när de skapade sina smycken. ”Då kan jag förmedla den känslan till kunderna. Kunskap är väldigt viktigt”, säger hon.
Foto: Victor Lindstammer
På smyckesmässor får Jannica Sjöström träffa designers och höra hur de tänkte när de skapade sina smycken. ”Då kan jag förmedla den känslan till kunderna. Kunskap är väldigt viktigt”, säger hon.

I en liten lokal vid Sandelins startade Arne Cronert sin guldsmedsbutik 1943. Då dominerade klassiska smycken som förlovnings- och vigselringar. Verkstaden var hjärtat. Redan som barn hjälpte dottern Eva till i butiken inför jul till exempel. Successivt skolades hon in i guldsmedsyrket, men det var ändå inte självklart.

– Jag skulle bli barnmorska och praktiserade på sjukhuset under sommaren, men alla var lediga när jag jobbade, säger Eva Cronert Andersson.

Därför utbildade hon sig till guldsmedsmästare. 1989 tog hon över guldsmedsbutiken. Två år senare kom dottern Jannica in i företaget, men hon hade också andra planer egentligen.

– Jag tänkte bli kontorist och praktiserade två veckor på Försäkringskassan. Det var det värsta jag varit med om. Jag tackar Försäkringskassan för att jag är här i dag, säger Jannica Sjöström.

Jannica Sjöström är stolt över att kunderna nominerat Cronerts guld till Årets butik flera gånger. ”Det är ett bevis på att vi bryr oss om våra kunder. De känner sig nöjda och kommer tillbaka”, säger hon.
Foto: Victor Lindstammer
Jannica Sjöström är stolt över att kunderna nominerat Cronerts guld till Årets butik flera gånger. ”Det är ett bevis på att vi bryr oss om våra kunder. De känner sig nöjda och kommer tillbaka”, säger hon.
Klängapan från Mitt & Ditt hittade Jannica Sjöström på Formex i augusti. Den blev snabbt många kunders favorit.
Foto: Victor Lindstammer
Klängapan från Mitt & Ditt hittade Jannica Sjöström på Formex i augusti. Den blev snabbt många kunders favorit.

Hon behövdes bättre i butiken än i verkstaden och där har hon stannat. Kontakten med kunderna är det hon tycker är roligast med jobbet.

– Jag älskar mötet med kunderna och att kunna hjälpa dem. Jag vill inte ut i verkstaden. Det personliga mötet är sjukt roligt.

Längst in bakom disken i butiken har hon inrett en hörna med fåtöljer och bord ur favoritdesignern Carolina Gynnings kollektion med fjärilar under bordets glasskiva. Även i butiken syns nu inte bara smycken i montrar utan kuddar, muggar och ljusstakar från Carolina Gynning. Ett tydligt tecken på att Jannica ändrat butikens inriktning.

– Jag kan inte vila på mammas och morfars meriter. Vi måste hänga med i trenderna. Annars stannar vi.

Fjärilen är Gynnings signum, här på ett glasbord.
Foto: Victor Lindstammer
Fjärilen är Gynnings signum, här på ett glasbord.
Jannica Sjöström mötte Carolina Gynning för tre-fyra år sedan och har sedan lyft in allt fler av hennes kollektioner i butiken.
Foto: Victor Lindstammer
Jannica Sjöström mötte Carolina Gynning för tre-fyra år sedan och har sedan lyft in allt fler av hennes kollektioner i butiken.

Carolina Gynning har hon samarbetat med i flera år. Bland annat ordnade hon ett event då designern själv fanns i butiken.

– Det kom 120 personer. Jag lånade lokal av Darins som bakade rosa macaroner med vita fjärilar, som är Carolina Gynnings signum. Det blev en fantastisk sommarkväll, säger Jannica Sjöström.

Samarbete med andra företagare, som Darins, tror hon är ett bra sätt att nå nya kunder och samtidigt stärka stadskärnan.

– Vi måste ut och engagera oss. Det går inte att sitta och vänta in kunderna.

Fakta

Cronerts guld

1943 startades butiken av Arne Cronert i en liten lokal vid Sandelins.

1960 flyttade butiken till dagens lokal på Östra Storgatan.

1989 tog Arnes dotter Eva Cronert Andersson över företaget.

1991 började hennes dotter Jannica Sjöström jobba i butiken.

2013 tog Jannica Sjöström över Cronerts guld.

2016 utsågs Cronerts guld till Årets butik efter att kunderna nominerat den tre år i rad.

Visa mer...
”Tidigare var det bara bismarck och pärlor. I dag är utbudet gigantiskt stort. Vi vill ha en bra bredd, sådant som tilltalar alla generationer”, säger Jannica Sjöström.
Foto: Victor Lindstammer
”Tidigare var det bara bismarck och pärlor. I dag är utbudet gigantiskt stort. Vi vill ha en bra bredd, sådant som tilltalar alla generationer”, säger Jannica Sjöström.

Tre år i rad har Cronerts guld nominerats till Årets butik av sina kunder. 2016 tog de hem titeln. Att lyssna på kunderna och luska ut vad de vill ha är det bästa Jannica Sjöström vet.

– Det handlar inte bara om att sälja utan verkligen ta reda på vem personen är som ska ha smycket. Kunder berättar mycket för en. Psykolog kan jag nog lägga till i mitt CV. Det gäller att lyssna och ta reda på vad som kan passa deras stil.

Tidigare var det bara bismarck och pärlor. I dag är utbudet gigantiskt stort. Vi vill ha en bra bredd, sådant som tilltalar alla generationer.
Jannica Sjöström, Cronerts guld

När en kund ska handla till sig själv ser hon ganska snabbt vilken stil de har, men när de ska köpa en present blir det nästan ett detektivarbete att ta reda på vad som passar. Och det händer allt oftare att kunder kommer in för att köpa något smycke till sig själv.

– I dag unnar man sig mer. Förr önskade man sig mer. Om man har köpt en ny tröja vill man ha något snyggt till.

Successivt har Eva Cronert Andersson gett dottern Jannica Sjöström mer inflytande över butiken. 2013 tog Jannica över. ”Det är kul att följa hennes idéer”, säger Eva.
Foto: Victor Lindstammer
Successivt har Eva Cronert Andersson gett dottern Jannica Sjöström mer inflytande över butiken. 2013 tog Jannica över. ”Det är kul att följa hennes idéer”, säger Eva.

Även om stadskärnan är i ett besvärligt läge just nu är hon inte så orolig. Hon jämför med sin morfar som klarade efterkrigstiden och hennes mamma som klarade räntehöjningen på 500 procent i början av 1990-talet.

– Visst är det en utmaning, men staden har alltid utvecklats. Det som driver mig är att hitta något nytt. Jag är obotlig optimist.

Foto: Victor Lindstammer
Foto: Victor Lindstammer
Foto: Victor Lindstammer
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.