Annons
Feature

Nya Fenix: ”Som chef tycker jag om att påverka och utveckla andra så att de blir grymma”

Hon är till hälften dansk och uppväxt med Danmarksfärjor och Zoégas Skånerost i Helsingborg. Med 15 års kaféerfarenhet ska Nina Christiansen nu trimma Fenix Café & Bistro.
Publicerad 9 december 2018 • Uppdaterad 12 december 2018
Nina Christiansen har inte bara jobbat på kafé i 15 år utan också pluggat arbetsrätt och löneavtal på Competensum i Helsingborg. ”På Fenix får jag mer användning för det än på Espresso House, där vi hade en HR-chef”, säger hon.
Nina Christiansen har inte bara jobbat på kafé i 15 år utan också pluggat arbetsrätt och löneavtal på Competensum i Helsingborg. ”På Fenix får jag mer användning för det än på Espresso House, där vi hade en HR-chef”, säger hon.Foto: Lasse Ottosson

Hur hamnade du i Kristianstad?

– Jag träffade min man på nattklubben Le Cardinal i Helsingborg och flyttade hit efter ett år. Då började jag jobba på Espresso House i Hässleholm och var där tills kedjan öppnade i stationshuset i Kristianstad, där jag blev platschef. Jag har också jobbat på Espresso House i Galleria Boulevard.

Annons

Varför börjar du på Fenix Café & Bistro?

– För att utvecklas mer inom branschen och använda mig av de erfarenheter jag redan har. Jag är bekant med Martin Nygren och de andra delägarna, min man känner dem sedan tidigare. Det känns jättekul.

Hur länge har du jobbat i branschen?

– I 15 år. Jag gick hotell- och restaurangprogrammet i gymnasiet och jobbade sedan på olika kaféer, butiker i Helsingborg och på Danmarksfärjorna. Alltid service.

Vad gillar du med service?

– Att en dag aldrig är densamma. Först och främst träffar man många människor. Jag gillar när det går snabbt och händer något hela tiden. Som chef tycker jag om att påverka och utveckla andra så att de blir grymma. Det är inte ett stilla jobb.

Vilka erfarenheter tar du med dig?

– Det är speciellt att jobba på en kedja som Espresso House. Det är toppstyrt och det har både för- och nackdelar. Jag har utvecklats som ledare och lärt mig att bygga team. Det känns kul att ta med det till Fenix. Där får jag en chans att påverka mer och bestämma mer.

Vad ser du mest fram emot?

– Att få allt att falla på plats och få rutiner. Att få ihop ett team kan ta tid, men när man väl har blivit ett gäng är det kul. Om man har roligt på jobbet skapar man lönsamhet. Dessutom känner kunderna det.

Annons

Vad väljer du själv när du går på fik?

– Jag är svag för saffran. Jag älskar julsmaker. Annars cheesecake och morotskaka. I kaffeväg tycker jag mest om bryggkaffe med en skvätt mjölk. Jag har druckit så mycket latte. Som helsingborgare är jag uppväxt med Zoégas Skånerost, men nu tycker jag att den är väldigt besk.

Hur får man till en bra kaffe?

– Espresso bryggs utifrån hur kaffebönorna är malda och hur snabbt vattnet rinner igenom. Jag tror inte alla förstår att det är ett hantverk. Det är också det som gör att det är kul.

Hur behåller du lugnet när kön växer?

– Jag jobbar bra med lite stress. Man måste ha en stationsindelning, där olika personer har ansvar för olika saker för att det ska funka. Dessutom är det jätteviktigt att man kommunicerar med varandra.

Hur ska ett bra fik vara?

– Det ska vara glad personal bakom disken. Jag tycker om när man vågar bjuda på sig själv. Man ska anpassa sig efter gästerna och ge personlig service. Det är inte så lätt att våga, det tar lite tid att växa i kläderna. Det ska också finnas ett bra utbud och bra musik. Allt ska se rent och fräscht ut. Första intrycket är viktigt. Det ska inte vara fläckar och disk på borden.

Vad kan du tillföra de som startat Fenix?

– Jag tror att jag är ett bra komplement till gänget och hoppas kunna tillföra lite struktur och rutiner.

Annons

Vad är din drivkraft?

– Jag gillar resultat, både i siffror och i drift. Att utveckla andra och skapa resultat. Det är kul att jobba mot mål. Vi ska bli bäst på det här i Kristianstad.

Ingela RutbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons