Feature

Superb med flaggan i topp

Motor ,

Tjeckernas flaggskepp gör verkligen skäl för namnet. Superb är ett superlativ som kort och gott innebär att något är ypperligt, storartat, förstklassigt eller smakfullt. Vi befinner oss i Amsterdam för att ta reda på om Skodas första laddhybrid har vad som krävs. Huvudstaden kantas av över tio mil kanaler och räckvidden på el räcker till drygt halva sightseeingturen.

Nej, Skoda har inte tagit sig vatten över huvudet med nya Superb Combi iV. Tekniken kommer nämligen från svenska folkets tjänstebilsfavorit Volkswagen Passat Sportscombi GTE fast tjecken är billigare, utrustningsnivån högre och baksätet bjuder på limousinekänsla.

Skoda Superb iV presenteras som det perfekta flaggskeppet och vi är beredda att hålla med. Kombiversionen förväntas stå för majoriteten av försäljningen och därmed är bilvalet enkelt.

Tekniska data

Skoda Superb Combi iV 1,4 PHEV Style

Bensinmotor:4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 156 hk vid 5 000 varv/min.

Max vridmoment 250 Nm mellan 1 550-3 000 varv/min.

Elmotor: 115 hk. Total systemeffekt/vridmoment: 218 hk/400 Nm.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,4 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg)Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148.

Tjänstevikt 1 752. Bränsletank 50 liter. Batterikapacitet 13 kWh.

Prestanda: Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 1,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 37 g/km.

Räckvidd på el 54 km (WLTP).

Pris: 435 500 kronor (exkl. 34 296 kronor i preliminär klimatbonus).

Plus

Goda utrymmen och bra komfort

Hög standardutrustning

Snål förbrukning

Pålitlig drivlina

Minus

Ökad tjänstevikt och sänkt lastvolym

Högt hybridpåslag för privatbilister

Visa mer...

Vi hoppar in bakom ratten, sneglar mot det rymliga baksätet och redan här är vi djupt imponerade. Utrustningslistan till Skodas nya fanbärare bjuder på ett rejält flaggspel och många finesser ingår redan i grundutförandet för 435 500 kronor. Men vill man ha alla säkerhetsvimplar med på linan så ska man kryssa för ”Laurin & Klement”. Vips åker priset upp till 461 200 men å andra sidan ingår bland annat en heldigital instrumentering, ljudanläggning med tio högtalare, ventilerade framstolar, läderklädsel och fjärrstyrd parkeringsvärmare.

Ett baksäte med limousinkänsla samt ett stort bagageutrymme som sväljer 510 liter i all ära – men om premiumkänslan ska räcka hela vägen in i mål så krävs också att kombin är skön att köra. Även på den fronten har Skoda lyckats riktigt bra med en behaglig fjädringskomfort, goda vägegenskaper och låg ljudnivå.

Drivlinan består av en bensinfyra på 156 hästkrafter som arbetar tillsammans med en elmotor på 115. Totalt kan 218 hästar levereras till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda och övergången sker i princip obemärkt med hjälp av tre körprogram. E-mode är strikt eldrivet, Hybrid kombinerar båda drivkällorna medan Sport beordrar ”full fart framåt” under vår kanalkryssning i Amsterdam. Skodas första laddhybrid rullar ut på marknaden med flaggan i topp. (CNP)

Willy Priske

Jenny Nilsson

Foto: CNP AB

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.