unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Toyota växlar upp

Toyota C-HR kan få den mest luttrade matematikern att klia sig i huvudet och tappa räkningen. Den ena tvära vinkeln avlöser den andra och här får uttrycket ”ta ut svängarna” en helt ny innebörd. Nu är det dags för en uppdatering och vid provkörningen är det framför allt den tuffa hybridversionen på 184 hästar som utmärker sig.

Det hör inte till vanligheterna att Toyota lyfter fram prestanda och köregenskaper som de viktigaste attributen. Men vid presskörningen av finslipade C-HR blir det mycket snack om just detta och med all rätt. Efter att ha umgåtts med den aktuella bilen under ett par dagar så kan vi konstatera att motornamnet ”Hybrid Dynamic Force” inte är taget ur luften.

Efter ett ärevarv runt bilen konstaterar vi snabbt att Toyota C-HR gör sig bäst i den tvåfärgade karossen där den minst sagt djärva linjeföringen kommer till sin rätt. Nio olika kulörer finns att välja mellan och vår testbil är lackerad i färgsprakande Orange Spice. De yttre förändringarna är knappast lika kryddstarka som kulören utan istället relativt sparsmakade. De nya designattributen kännetecknas av skarpare karossveck och ett större luftinsläpp i fronten samtidigt som baken fått ett smärre lyft med uppfräschade bakljus.

Tekniska data

Toyota C-HR 2,0 Hybrid

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 152 hk vid 6 000 varv/min.
Max vridmoment 190 Nm mellan 4 400-5 299 varv/min.
Elmotor: 107 hk, 202 Nm. Max systemeffekt 184 hk.
Kraftöverföring: Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring:Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 264, längd 439, bredd 180, höjd 156.
Tjänstevikt 1 530. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 119 g/km (WLTP).
Pris: 337 900 kronor.
Plus
Hybrid med möjlighet för dragkrok
Hög standardutrustning
Fin prestanda
Hög komfort
Minus
Dragvikten är bara 725 kilo
Dålig utsikt från baksätet

Vi tar plats i de komfortabla framsätena och upptäcker genast en ny infotainmentskärm som till mångas glädje fått knappar. Baksätet saknar inte heller plats, men de åkande kan fortfarande uppleva en lätt klaustrofobisk känsla.

Motormenyn består av fyrcylindriga bensinare med hybridstöttning på 122 respektive 184 hästkrafter. Vilken maskin man väljer blir förmodligen en penningfråga. Grundpriset börjar från 279 200 kronor för den minsta maskinen och vill du ha ytterligare 62 hästkrafter så går det raskt upp med 58 500 men då ingår ett teknikpaket i affären. Vips får du exempelvis dödavinkelvarnare, varning för bakomkommande trafik och inte minst ett ljudsystem från JBL med nio högtalare.

4 bilder
enlarge

Vi ägnar oss mestadels åt den nya 184 hästaren och äntligen kan vi säga att Toyota fått ordning på sin steglösa växellåda. Samarbetet mellan motor och låda fungerar närmast utmärkt i alla upptänkliga lägen och responsen när man trampar plattan i mattan är överraskande bra. Med motornamnet i åtanke så väljer vi att avsluta med en något modifierad fras från Star Wars: ”May the Dynamic Force be with you”. (CNP)

Willy Priske och Johannes Gardelöf