Feature

”Världen behöver inte mer kläder, den behöver innovation”

Feature ,

Designstudenten Marie Isacsson har hela sin garderob i en resväska. Det mesta shoppar hon second hand. I klimatkrisens tid tror hon att vi kommer att visa digitala kläder på Instagram och använda 3D-teknik för att följa trenderna.

Marie Isacsson.
Foto: Privat
Marie Isacsson.

I oktober fick Marie Isacsson Kristianstads kommuns kulturstipendium. På scenen i Kulturkvarteret visade en modell bland annat en klargrön oversizehoodie från hennes futuristiska kollektion Play and Prejudice som visats på Stockholm Fashion Week.

Själv kunde hon tyvärr inte delta mer än på videolänk. Just då hade hon en viktig presentation på sin mastersutbildning vid anrika Royal College of Art i London, en av världens främsta utbildningar inom konst och design.

Ur kollektionen ”Play and Prejudice”, ett samarbete med svenska märket Baron. En undersökning av den traditionella kostymen som Marie Isacsson sedan tagit isär och satt ihop på ett nytt sätt.
Foto: Max Pigott
Ur kollektionen ”Play and Prejudice”, ett samarbete med svenska märket Baron. En undersökning av den traditionella kostymen som Marie Isacsson sedan tagit isär och satt ihop på ett nytt sätt.
Marie Isacsson på Skype från London.
Foto: Ingela Rutberg
Marie Isacsson på Skype från London.

En fredagseftermiddag några månader senare sitter vi framför var sin dataskärm i London och Kristianstad och pratar på Skype. Bakom Marie Isacsson kan man skymta hustaken och Hyde Park genom de stora fönstren. Det var när hon var i London för andra gången efter studenten som hon bestämde sig för att jobba med mode.

Men vägen dit började långt tidigare. Kanske redan när hon började jobba extra som 14-15-åring, både som städare på Åhus hotell och ledare på C4-lägret. Då fick hon äntligen råd att köpa de kläder hon ville ha, efter att ha ärvt många plagg av sina tre äldre syskon tidigare.

– Jag fick pengar att spendera och kunde utveckla min egen identitet. Där föddes fascinationen för hur stor makt kläder har.

Hon bestämde sig för att gå medieproduktion med fotoinriktning på C4-gymnasiet, för hon ville göra något kreativt. Men en bit in på gymnasiet gick hon en kurs i sömnad och mönsterkonstruktion och fastnade. Som examensarbete i trean gjorde hon en kollektion av tio secondhandklänningar som hon sydde om.

I samma veva fick hon en symaskin av sin pappa. Och hon hade att brås på.

Mycket kommer att hända inom modeindustrin. Det handlar om hur vi gör mode mer hållbart.

– Min farmor har alltid hållit på att sy om kläder. När hon hade något som hon inte tyckte om längre gjorde hon om det, säger Marie Isacsson.

”FunYArd” var Marie Isacssons examenskollektion från Beckmans som hon också fick utmärkelsen Ung Svensk Form för.
Foto: Sabina Olson
”FunYArd” var Marie Isacssons examenskollektion från Beckmans som hon också fick utmärkelsen Ung Svensk Form för.

Ändå dröjde det innan hon visste att hon ville jobba med mode på allvar. Först var hon ett år i Berlin där hon pluggade tyska, ett år på ett telemarketingföretag i Barcelona, en period i London, tillbaka i Kristianstad ett halvår för att läsa upp sina betyg på Komvux och sedan tillbaka till London.

När hon väl bestämt sig för mode ville hon göra det ordentligt. Hon återvände till Skåne och gick Malmö modefabrik där hon lärde sig sömnad och mönsterkonstruktion från grunden. Därefter gick hon ett år på Stenebyskolan som handlade mycket om hur man jobbar kring koncept och formspråk.

Det har hon haft mycket nytta av, både under sina tre år på Beckmans Designhögskola i Stockholm och under den tvååriga mastersutbildningen vid Royal College of Art i London. Framtidskonceptet handlar egentligen ganska lite om fysiska kläder och mer om virtuella upplevelser.

– Världen behöver inte mer kläder, den behöver innovation. Det sätter en prägel på utbildningen. Man ska äga allt man gör. Vi har väldigt hög medvetenhet. Mycket kommer att hända inom modeindustrin. Det handlar om hur vi gör mode mer hållbart.

I kollektionen ”FunYArd” undersökte Marie Isacsson hur mode kan användas i virtuell gamingkultur. Hennes kreationer är gjorda både för catwalk och spelavatarer i videospel.
Foto: Sabina Olson
I kollektionen ”FunYArd” undersökte Marie Isacsson hur mode kan användas i virtuell gamingkultur. Hennes kreationer är gjorda både för catwalk och spelavatarer i videospel.

Hon vill jobba digitalt och lära sig 3D-design, så att hon kan vidga designerrollen till att omfatta både dataspel och animationer. Ett exempel på den trenden är Burberry som i höstas lanserade sitt första onlinespel, B Bounce, där avatarer kläs i den senaste kollektionen och flyger till månen för att bekämpa föränderliga väder.

Jag skrev min uppsats kring att vi har färre kläder och mindre garderob. Då kan vi gå mer crazy, kläder blir inte bundet kring funktionalitet. Man kan använda 3D-teknik, så att man bara klär sig med digitala kläder på Instagram och vanliga annars. Det mesta vi använder i dag gör vi ju genom skärmar.

Marie Isacsson utforskar själv just nu augmented reality, det vill säga en förstärkt verklighet där allt funkar i realtid, som Pokémon Go. Men hur kan hon använda det i mode?

– Jag skrev min uppsats kring att vi har färre kläder och mindre garderob. Då kan vi gå mer crazy, kläder blir inte bundet kring funktionalitet. Man kan använda 3D-teknik, så att man bara klär sig med digitala kläder på Instagram och vanliga annars. Det mesta vi använder i dag gör vi ju genom skärmar.

Ett annat sätt att använda tekniken är att ordna virtuella catwalks som publiken kan följa på videolänk. Då kan de ändå se hur plaggen rör sig när någon bär dem. Samtidigt blir det färre resor och mindre klimatpåverkan.

”Play and Prejudice” beskriver Marie Isacsson som ett möte mellan konventioner och visioner.
Foto: Max Pigott
”Play and Prejudice” beskriver Marie Isacsson som ett möte mellan konventioner och visioner.
Mer ur kollektionen ”Play and Prejudice”.
Foto: Max Pigott
Mer ur kollektionen ”Play and Prejudice”.

Marie Isacsson märker tydligt att folk är mer medvetna om material och vilken påverkan de har på miljön. Det tycker hon är positivt, även om det inte alltid är säkert att det material som har högst kvalitet framställs på det mest klimatvänliga sättet.

– Vi vet inte riktigt vad som kommer att hända och det är en bra sak. Folk försöker hitta det material som ger minst påverkan. Ju mer medvetna konsumenterna blir desto större tryck blir det mot modeföretagen. Då blir hållbarhet en sak som bara tas för givet.

Designerplagg som jag inte har råd med shoppar jag second hand. Men varje gång jag köpt något mer spektakulärt hittar jag aldrig något tillfälle att bära det.

Själv shoppar hon helst second hand, på Tradera och Facebook till exempel.

– Men jag försöker att inte handla för mycket. Jag har inte plats för så mycket heller. Min garderob är begränsad till en resväska, säger Marie och skrattar.

Lägenheten dit hon flyttat nyligen är liten, men ligger å andra sidan nära skolan så att hon kan lägga mindre tid på transporter och mer på själva arbetet. Det kan bli en hel del sena kvällar.

I projektet ”Hug me!” undersöker Marie Isacsson och Sam Chester fysisk kontakt mellan människor. Två spelare bär var sitt plagg med bärbar teknologi och skapar tillsammans ett elektroniskt kretslopp och en ny form som gör att de kan ta sig till nästa nivå i spelet.
Foto: Marie Isacsson
I projektet ”Hug me!” undersöker Marie Isacsson och Sam Chester fysisk kontakt mellan människor. Två spelare bär var sitt plagg med bärbar teknologi och skapar tillsammans ett elektroniskt kretslopp och en ny form som gör att de kan ta sig till nästa nivå i spelet.

Just den här dagen har hon en byxdress i jeans på sig. Det visar sig vara ett av hennes favoritplagg när jag undrar vad hon brukar falla för.

– Designerplagg som jag inte har råd med shoppar jag second hand. Men varje gång jag köpt något mer spektakulärt hittar jag aldrig något tillfälle att bära det. Jag är väldigt bekväm av mig. Jag väljer alltid plagg som funkar för vilka tillfällen som helst.

I ett och ett halvt år har Marie Isacsson bott i London nu. Till sommaren tar hon examen. Stipendiet på 25 000 kronor från Kristianstads kommun ger henne större möjligheter att välja just de material hon vill ha till examensarbetet.

Längre fram hoppas hon komma till Kristianstad och hälsa på sin pappa. Det var sju år sedan hon sist var i stan.

– Alla mina syskon bor i Stockholm. Mamma gick bort för sex år sedan, det har också spelat roll. Det är väldigt emotionellt att komma till Kristianstad. Men jag vill gärna hyra en bil och köra runt i Skåne.

Marie Isacsson.
Foto: Privat
Marie Isacsson.

Fakta

Marie Isacsson

Ålder: 31 år.

Född och uppväxt: Vä och Öllsjö.

Bor: London.

Familj: Pappa Peter, tre syskon och pojkvän.

Bakgrund: Gick C4-gymnasiet i Kristianstad, arbetade och studerade sedan i Berlin, Barcelona och London och läste på Komvux. Gick sedan Malmö modefabrik, Stenebyskolan och därefter Beckmans Designskola i tre år. Hennes examenskollektion FunYArd från Beckmans fick utmärkelsen Ung Svensk Form 2019. Går nu sista året på mastersutbildningen vid Royal College of Art i London.

Förebilder: ”De som verkligen jobbar för sina idéer. Jag imponeras av Stella McCartney som har väldigt starka etiska värden. Bruno Pieters jobbar väldigt transparent, man ska veta att allt har behandlats rätt genom hela kedjan.”

På fritiden: ”Älskar att gå promenader, det ger mycket reflektion. Utställningar, museer, restaurangbesök, bio och tv-serier. Jag är en riktig sucker för reality shows.”

Favoritkläder: ”Oversizeskjorta, byxdress, då behöver man inte tänka så mycket på morgonen, mycket sneakers för jag går mycket. Hade en rejäl klack varit komfortabel hade jag haft det, det ger mer power.”

Drivkraft: ”Jag är väldigt nyfiken på att lära mig nya grejer om förändring och identitetsbyggande. Och väldigt intresserad av kontexten som man sätter mode i.”

Inspireras av: ”I början av designprocessen suger jag in allt jag ser och läser. Jag gillar att möblera om grejer och twista saker. Jag har alltid en bas, men arbetar alltid väldigt lekfullt. Tidigare gick jag mycket till biblioteket och inspirerades av konstnärer.”

Visa mer...
The Pokémon Company brukar dela ut två stipendier till studenter på Royal College of Art. Marie Isacsson var en av dem och fick besöka företaget i Tokyo förra sommaren.
Foto: privat
The Pokémon Company brukar dela ut två stipendier till studenter på Royal College of Art. Marie Isacsson var en av dem och fick besöka företaget i Tokyo förra sommaren.
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.