Feature

”Vi kan se på sista tiden att hantverket blivit viktigare. Hantverket kan nätet aldrig ta ifrån oss”

Feature Artikeln publicerades

I närmare 40 år har bröderna Martin och Jonas Nilsson designat och tillverkat smycken. Fortfarande är hälften av allt de säljer egenproducerat. ”Hantverket kan nätet aldrig ta ifrån oss”, säger Jonas Nilsson.

Bröderna Martin och Jonas Nilsson är inte så oroliga för näthandeln. ”Har man bara god service på märken kan man konkurrera med näthandeln. Det är mycket enklare att rätta till saker och ting när man kan gå till butiken”, säger Martin Nilsson.
Foto: Tommy Svensson
Bröderna Martin och Jonas Nilsson är inte så oroliga för näthandeln. ”Har man bara god service på märken kan man konkurrera med näthandeln. Det är mycket enklare att rätta till saker och ting när man kan gå till butiken”, säger Martin Nilsson.

Hösten brukar vara lugn i guldsmedsbutiken Björn Nilsson. Det är helt enkelt inte så många som gifter sig på hösten och då blir det inte heller så många som köper presenter till bröllopsdagar. Det är inte heller student eller konfirmation, konstaterar Martin Nilsson. Men bakom kulisserna pågår ändå intensivt arbete inför julhandeln.

– Hela november är en uppbyggnad inför jul. Vi gör många nya modeller och fyller på de modeller som säljer bra. December är den roligaste och viktigaste månaden på året, säger Jonas Nilsson.

Det är i verkstaden han trivs bäst, medan hans bror Martin Nilsson trivs bäst i butiken. En praktisk uppdelning som fallit sig helt naturligt.

– Jag och Jonas har alltid kompletterat varandra bra. Jonas är den duktigaste guldsmeden, jag är den bästa på att sälja in det. Det hade varit mycket svårare att driva företaget om vi hade varit helt lika, säger Martin Nilsson.

Fakta

Guldsmedsbutik Björn Nilsson

1888 Olof Wilhelm Nilsson börjar sin gesällvandring hos hovjuveleraren Anders Nilsson, silversmeden Wiwen Nilssons far, i Gamla stan i Stockholm.

1899 Återvänder till Kristianstad för att jobba hos en guldsmed.

1900 Olof Wilhelm Nilsson startar guldsmedsbutik i hörnet av Östra Vallgatan och Nya Boulevarden, mittemot där Rolf Nilsson Eftr ligger i dag.

1936 Sonen Hilding Nilsson tar över verksamheten.

1953 Hildings söner Rolf och Björn börjar jobba i butiken.

1967 Rolf och Björn tar över och driver två butiker parallellt.

1982 Rolf och Björn Nilsson bestämmer i bästa samförstånd att de ska gå skilda vägar. Björns söner Martin och Jonas jobbar då som guldsmeder i butiken på Östra Boulevarden.

1998 Martin och Jonas Nilsson tar över efter sin pappa.

Visa mer...

Han är storebror, men kom ändå in i familjeföretaget tre år efter Jonas. Martin valde att gå gymnasiet först, medan Jonas började direkt efter nian 1979.

– Som 12-13-åring började jag jobba här på somrarna. Jag har alltid varit lite händig och tyckt att det är roligt. Pappa var väldigt duktig och en bra läromästare, säger Jonas.

”Det är en härlig känsla när kunden är nöjd och jag och Martin är nöjda. Vi har ju alla delar: produktion, marknadsföring och försäljning”, säger Jonas Nilsson.
Foto: Tommy Svensson
”Det är en härlig känsla när kunden är nöjd och jag och Martin är nöjda. Vi har ju alla delar: produktion, marknadsföring och försäljning”, säger Jonas Nilsson.

Pappa Björn Nilsson hade själv jobbat med sin bror, Rolf Nilsson, från 1953 till 1982 då de bestämde sig för att, i bästa samförstånd, dela på företaget. Björn Nilsson drev vidare butiken på Östra Boulevarden med sina söner som senare tog över.

För tio år sedan flyttade de till lokalen vägg i vägg när grannbutiken Duxiana flyttade ut. Ett strategiskt val.

– Vi var trångbodda, men man ska inte flytta en väletablerad affär för långt, säger Martin Nilsson.

Det verkar funka, de första åren märkte många kunder inte ens att de bytt lokal.

Ekstubben har använts i arbetet i över 50 år.
Foto: Tommy Svensson
Ekstubben har använts i arbetet i över 50 år.

I verkstaden står fortfarande samma ekstubbe som deras pappa använde när han öppnade guldsmedjan 1967. Den har blivit lite skrovligare, fått djupare skåror och nernötta kanter under årens lopp, men funkar lika bra i dag för att slå en ring rund eller slå in stämplar till exempel.

Däremot har kundernas önskemål ändrats en del. När Jonas och Martin Nilsson började gjorde de mycket festsmycken. Nu vill många ha smycken som de kan bära både till vardag och fest.

– Formspråket ska vara så att man kan använda smycket sju dagar i veckan, säger Martin Nilsson.

De smycken som Martin Nilsson och Jonas Nilsson själva tillverkar står för hälften av omsättningen.
Foto: Tommy Svensson
De smycken som Martin Nilsson och Jonas Nilsson själva tillverkar står för hälften av omsättningen.

De märker också att fler inte nöjer sig med att ha ärvda smycken i en låda utan vill göra något nytt av dem. Eller att de vill göra om smycken som inte passar deras stil längre.

– För 25 år sedan var det otänkbart att göra om vigselringarna, men vad har du mer som du bär varje dag i 25 år? säger Martin Nilsson.

Våra siffror för 2019 är bättre än för 2018. Vi är stolta över det vi gör. Vår känsla är stark för stan.
Martin Nilsson

De har flera stora smyckesmärken i butiken, till exempel Thomas Sabo som de är den största återförsäljaren i Norden på. Men de egentillverkade smyckena säljer fortfarande bra.

– 50 procent av vår omsättning kommer från vår egen produktion. Det har legat konstant länge. Vi kan se på sista tiden att hantverket blivit viktigare. Hantverket kan nätet aldrig ta ifrån oss, säger Jonas Nilsson.

En extra utmaning inför årets jul är att nytillverka julgransstjärnor i silver efter den originalstjärna från 1975 som en kund lämnat in.
Foto: Tommy Svensson
En extra utmaning inför årets jul är att nytillverka julgransstjärnor i silver efter den originalstjärna från 1975 som en kund lämnat in.

På det viset är de inte så oroliga för näthandeln. Personlig service är viktigare. De kan också enkelt rätta till smyckena om det behövs.

– Man tror att det är vanligare att folk tittar i fysiska butiker och sedan på nätet, men jag tror det är vanligare med att man gör tvärtom. De rekognoscerar på nätet och kommer in i butiken för att se smyckena, säger Martin Nilsson.

Martin Nilsson är nöjd med sitt yrkesval. ”Man får vara med vid livets alla högtider, allt från barndop till student, bröllop och jämna födelsedagar”, säger han.
Foto: Tommy Svensson
Martin Nilsson är nöjd med sitt yrkesval. ”Man får vara med vid livets alla högtider, allt från barndop till student, bröllop och jämna födelsedagar”, säger han.

Längs deras gata har flera butiker stängt, men Martin Nilsson, som varit ordförande i Kristianstads handelsförening och suttit i Handelsstadens styrelse, är övertygad om att stadskärnan kommer att blomstra igen. Han ser förändringen som en omstrukturering av centrum.

– Vi har många långväga och återkommande kunder från övriga Skåne och södra Sverige och många specialbutiker som inte finns någon annanstans. Restauranglivet har egentligen aldrig varit så bra och tillsammans arbetar vi handlare, restaurangägare och kaféer för att få en attraktiv stad.

Redan ser han positiva tecken.

– Våra siffror för 2019 är bättre än för 2018. Vi är stolta över det vi gör. Vår känsla är stark för stan.

Jonas Nilsson trivs bäst i verkstaden.
Foto: Tommy Svensson
Jonas Nilsson trivs bäst i verkstaden.
Egentillverkade smycken är ryggraden i verksamheten.
Foto: Tommy Svensson
Egentillverkade smycken är ryggraden i verksamheten.
Numera vill många hellre göra om ärvda smycken än bara spara dem i en låda.
Foto: Tommy Svensson
Numera vill många hellre göra om ärvda smycken än bara spara dem i en låda.
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.