Mjällby leder sponsorligan
Sammanlagt kämpar klubbarna om 26 sponsormiljoner. Här är listan på vad de olika föreningarna plockar åt sig. Mest får Mjällby och minst Kristianstads IK.
– Ishockey är en mycket kostnadskrävande sport, säger KIK:s ordförande Johan Swensson.
I Kristianstad är konkurrensen om pengarna stenhård. Efter IFK:s framgångar tar handbollen över alltmer.
– Så klart är intäkter kopplade till sportsliga framgångar, det är inte så konstigt, säger IFK:s ordförande Jonas Arvidsson.
KDFF vill ha mer
Något som Kristianstads DFF får lida för i damallsvenskan. KDFF får inte in så mycket pengar som föreningen hoppats på.
– Vi har fått in omkring 2,5 miljoner, det är inte så mycket som vi hoppats på, säger Mikael Forsberg ordförande i KDFF.
Han och klubben satsar på medalj 2013. Laget är förstärkt och målsättningen är att vara i toppen. Då behövs pengar för att kunna konkurrera.
– Egentligen skulle vi behövt få in en miljon till för att kunna utveckla och driva verksamheten som vi önskat, säger Mikael Forsberg.
Ställer krav
Företagen ställer högre krav på klubbarna. Sponsorernas stöd är inte villkorslöst och de vill ha valuta för de miljoner som de petar in i verksamheten.
– Det är inte som förr då sponsorpengar kom, nu vill de ha något tillbaka och vi försöker erbjuda det, säger Mikael Forsberg.
IFK Kristianstad har märkt samma tendens bland företagarna.
– Ja, det är ett givande och tagande. Vi stödjer varandra och försöker erbjuda sponsorerna något tillbaka, säger Nikolas Larsson.
En uppstickare
Vittsjö närmar sig KDFF. De allsvenska uppstickarna är inte långt ifrån och har inte lika dyra spelarkostnader som KDFF.
– Vi drar in två miljoner kronor, men det är tufft. Vi kommer från en liten bygd, säger Håkan Rilöv, kassör i Vittsjö.
IFK Kristianstad har ett publiksnitt på 4 000 åskådare och klubben är på väg mot en miljonvinst.
Men de är fortfarande långt från Mjällbys sponsormiljoner.
– Det är inte så konstigt att fotbollen får mest. Så har det varit länge, säger Nikolas Larsson.