Alla kan behöva hjälp någon gång
På andra uppslaget så är det en halv sida om att "Många riskerar få elen avstängd".
Jag läste artikeln och kom till Socialens uttalande, om att de försöker att vara lyhörda för personer som inte förstått att man kan få hjälp.
Vi är en svensk tvåbarnsfamilj som kontaktade socialen i månadsskiftet november/december, angående att vi behövde engångshjälp med att betala tre stycken elräkningar på cirka 12 000 kronor som vi har dragits med sedan i början på 2010.
Jag fick till svar att det fanns ingen hjälp för oss att få. Men jag kunde fylla i en ansökan om ekonomisk hjälp, fast det var ju ingen mening för hon hade jobbat inom socialen i jättemånga år och visste hur systemet funkade och vi skulle inte vara berättigade någon hjälp. Detta eftersom jag studerar heltid på högskolan och min man är egen företagare.
För att vi skulle vara berättigade till ekonomisk hjälp så skulle jag hoppa av mina studier och min man skulle avveckla företaget. Alltså skulle vi vara hemma båda två och sitta och rulla tummarna och gå på socialbidrag i stället för att vara sysselsatta och kämpa på.
Hon gav mig rådet att ringa och dela upp betalningen med elbolaget. Jag sa att det hade vi gjort eftersom det började närma sig nio månader sedan första räkningen förföll, och den avbetalningsplanen kunde vi inte hålla, eftersom min man gick i väggen och blev sjukskriven till 50 procent men var sjuk på heltid.
Läkaren sa att man inte kan sjukskriva en egen företagare på mer än halvtid, för det godkänner inte Försäkringskassan. Han var sjukskriven i 4-5 månader men fick ingen ersättning från Försäkringskassan för de ansåg att han inte var "tillräckligt" sjuk. Fast han inte kunde vara på företaget mer än 5-6 timmar/vecka och ibland inte ens det. När man är egen företagare och inte kan jobba så får man ju inga pengar heller, men räkningarna måste betalas ändå.
Alltså levde vi på mitt studiemedel. En familj på fyra personer som ska klara sig på cirka 9 000 kronor/månad plus barnbidrag. Då är det inte så konstigt att elen inte kan bli betald.
Då svarade kvinnan på socialen mig att jag kan ju låta räkningen gå till inkasso och göra upp en ny avbetalningsplan med dem. Är detta att vara lyhörd för personer som inte vet vart de ska vända sig för att få hjälp med elräkningarna? Var fanns den hjälpande handen på socialen då, som de påstår i artikeln, det var i alla fall inte den kvinnan som jag pratade med i telefonen.
För läget nu: är att vi har en avbetalningsplan hos inkasso som vi troligtvis inte kan hålla på grund av att summan nu är uppe i 13 500 kronor. Vi lever ganska långt under den existensminimum nivån som socialen har, och det har vi gjort i över ett år nu.
Skulle det vara lättare att betala 13 500 kr än att betala 12 000 kr? Ja, enligt kvinnan på socialen så skulle det visst vara det, annars hade hon väl inte gett mig det rådet. Jag tycker att det är för bedrövligt att de ens kan råda folk till att låta räkningarna gå till inkasso i stället för att hjälpa till.
Alla kan vi hamna i ekonomiska problem någon gång i livet och behöva en tillfällig hjälp. Det måste bli billigare för samhället att ge tillfälliga pengastöd än att råda folk till att vara sysslolösa och gå på socialbidrag månad efter månad.