Bygg en klimatmotorväg
Vi måste inse att tillgången på fossila drivmedel kommer att minska i takt med utvecklingen i många u-länder, vilket också innebär ökade drivmedelskostnader. Vägverket motiverar sin senareläggning av utbyggnader med ökade drivmedelskostnader. Det går åt mycket energi för att flytta stora jordvolymer. Dessutom kommer åkermarken att behövas för energiproduktion.
Givetvis skall vi ha en fyrfilig korsningsfri väg mellan Malmö och Kalmar, men måste vi ta tusentals hektar mark i anspråk för en motorväg? Det känns ibland lite egendomligt att åka ensam med en liten bil på ett 100 meter brett kalhygge, där man inte på något sätt tillvaratar den energi som kommer från solen.
På 1990-talet motionerade några framåtseende centerpartister om en biogasanläggning i Karpalund. Anläggningen som byggdes har rönt ett mycket stort intresse och många bussar och bilar drivs med biogas. Biogasen är det i särklass miljö- och klimatvänligaste drivmedlet, som dessutom ger ett mycket bra gödselmedel till jordbruket.
Vid E22:ans sträckning längs Östersjön finns det stora volymer gödsel och andra näringsämnen som borde användas som energi till våra transporter. Längs vägrenar, kraftledningsgator, rekreationsområde, åar och sjöar finns också mycket näringsämne, som nu bara övergöder våra vattendrag och Östersjön. Med EU:s utvecklingspengar borde man kunna bygga 10-12 biogasanläggningar längs E22:an.
För Östersjöns skull borde den fyrfiliga vägen mellan Malmö och Kalmar bli "klimatmotorvägen", där man minimerar energianvändningen och koldioxidutsläppen vid byggandet samt stimulerar bilisterna att köra med biogas eller annan bioenergi.
S Olsson