Dags att anpassa skolan efter individen
Skolan och undervisningen är i dag uppbyggd och anpassad efter en medelelev som i realiteten inte existerar. Undervisningen är densamma vart man än tittar i landet och saknar fokus på individen. Detta är en förklaring till att tusentals elever lämnar skolan med otillräckliga kunskaper.
Barn och ungdomar i grundskolan klumpas ihop i stora grupper, och förväntas lära sig samma saker, med samma metoder och på samma tid.
I stället för att skolan är flexibel och anpassar sig efter eleven måste eleven anpassa sig efter systemet. Varje elev bör i stället få en individuell utbildningsplan när de börjar i skolan, något som därefter följs upp regelbundet.
Vi måste inse att alla barn inte får med sig tillräckliga kunskaper för arbetslivet under en nioårig skolgång. En del lär sig långsamt och andra snabbt. Den nioåriga skolplikten borde därför ersättas med en kunskapsplikt. Det viktiga är inte hur länge man sitter i skolbänken utan att man lär sig det man skall.
I ett system med kunskapsplikt lämnas ingen bakom.
Christofer Pihl
Riksordförande
Moderat skolungdom