Nyheter

Förlorar pengar på att glömma kuponger

Nyheter • Publicerad 23 november 2001

Att glömma trodde jag var mänskligt, men det gäller i varje fall inte på Maxi Stormarknad i Kristianstad. Nä, där tjänar de pengar på sina kunders dåliga minne. Okej, jag kan förstå att det är smidigast att man lämnar rabattkupongerna innan man betalar. Men det jag däremot inte kan förstå är varför det skall vara så svårt att dra rabatten i efterskott, i alla fall om man kommer ihåg rabattkupongen direkt efter man har betalat? (En annan sak hade det varit om jag hade kommit ihåg rabattkupongen en längre tid efter inköpet.) För det borde inte vara så svårt att göra en rättelse. Det brukar det ju inte vara när kassaapparaten tar fel pris för en vara. En annan sak som jag heller inte kan förstå är att man inte får lämna tillbaka en vara man ångrar man köpte. Det borde ju inte göra någonting om man lämnar tillbaka den meddetsamma, för då har man ju knappast hunnit använda den. Kanske hade man sett fel på priset och varan kostade mer än vad man hade tänkt sig? Det var på grund av rabattkupongen jag cyklade till Maxi denna dag för att kunna få varan några kronor billigare, men nu fick jag varken rabatten eller lämna tillbaka varan. Det handlade i och för sig om bara sex kronor, men med min skrala ekonomi är varje enkrona värd mycket. Och vad tjänar Maxi på alla som glömmer, vilket är lätt hänt ibland? Jag förstår inte vad Maxi hade förlorat på att lämna tillbaka mina sex kronor? För de måste ju ändå ha budgeterat kupongpriset på varan och räknat med det i sina beräkningar över vad de kommer att sälja. Dessutom hade de fått en nöjd kund och en nöjd kund måste väl ändå vara värd mer än sex kronor? För om jag är nöjd med hur jag blir bemött på Maxi, då fortsätter jag att handla på Maxi plus att jag berättar för mina vänner hur bra de är på Maxi. Mun-till-mun-metoden är ju ändå den bästa reklamen, eller hur? CHRISTINA H Svar: Jag kan bara beklaga att kunden blivit illa bemött och ber om ursäkt för det. Ta kontakt med mig så kan vi reda ut de hela. RICHARD BENGTSSON Icahandlare

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.