Annons
Nyheter

Förskottsbetalning har inte med trovärdighet att göra

Nyheter • Publicerad 31 augusti 2001

Öppet brev till Allfoto i Kristianstad. Jag har varit stamkundhos Er i flera år och är mycket uppretad och besviken på Ert sätt att ta ut förskott angående betalning på framkallningar av kort som man först hämtar efter tredagar. Var hos Er häromdagen och lämnade in några filmrullar som skulle framkallas. Ni sade att skulle jag ha rullarna framkallade till det billigare priset (det vill säga att man väntar i tre dagar med att hämta korten och inte skall ha dem inom en timme), så skall man betala korten i förskott… Varför nu detta? Har tidigare många gånger lämnat in för framkallning till det billigare (tre-dagars) priset, men aldrig tidigare har jag betalat korten i förskott!?Hade jag däremot velat ha korten inom en timme och därmed betala till det dyrare priset, så behöver jag inte betala i förskott!Vad motiverar Ni denna skillnad på att ta betalt med?Skulle jag vara mindre trovärdig om jag kommer och betalar korten efter tre dagar, än jag är om jag hämtar korten inom en timme? Eller? Har aldrig hört talas om att någon annan butik som framkallar kort, som gör något liknande. Och, jag tycker att detta är mycket dålig stil och serviceanda från Er sida, när Ni gör på detta viset. Skyll nu inte på att folk inte löser ut sina kort om de väntar i tre dagar, för i så fall förlorar Ni ju fler pengar på de så kallade outlösta korten som skall framkallas till det dyrare priset (det vill säga framkallning inom en timme). Har man varit kund hos Er i flera år ochaldrig missat en betalning så blir man faktiskt väldigt arg och upprörd. Lite vänlighet och serviceär väl det minsta man kan begära av Er… Eller är man inte värd lika mycket som kund, när man betalar till det billigare priset?I vart fall så visar Ni då inte någon vänlighet och uppskattning åt Era trogna kunder som alltid skött sig med betalningen när Ni nu gör på detta viset… Tillika är jag kanske inte en så liten kund heller, eftersom jag lämnar in cirka 4-6 rullar i genomsnitt i månaden, ibland fler, eftersom min stora hobby är att fotografera.. På grund av att det då blir ganska dyrt med alla framkallningar, så har jag då valt att vänta några dagar med korten och få framkallat till det billigare priset. Skall jag då plötsligt vara mindre trovärdig som kund? Kan jag nu inte få en godtagbar förklaring från Er på Allfoto, så väljer jag nog en annan framkallare i fortsättningen… En nöjd kund, är en återkommande kund Svar: För sex år sedan införde vi ett alternativ med rabatterat pris på fyra dagars framkallning för att avlasta de höga toppar vi har ibland när det gäller att ”serva” våra kunder med 1 timmes framkallning. Orsaken till förskottsbetalningen beror på att vi har fotoordrar för cirka 20000 varje år som aldrig hämtas ut. Det kan bero på alltifrån dödsfall till glömska. Därför har vi förskottsbetalning vid fyra dagars framkallning och då till ett lägre pris då vi vet säkert att vi får betalt för dessa. det har inget med trovärdighet att göra. När det gäller att du aldrig har hört talas om någon annan butik som tar förskottsbetalning så är du välkommen in för en adresslista. Det skulle bli allt för många att publicera i tidningen, bland annat samtliga expertbutiker i Sverige. Vi förstår att en nöjd kund är en återkommande kund, det är en självklarhet inom varje serviceyrke. Med vänlig hälsning KENNETH BORRFORS PS. Öppna brev brukar väl vara undertecknade? DS.

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons