Ge oss bättre arbetsvillkor
ººEfter att färdtjänsten/sjukresor (Skånetrafiken/Samres) varit på tapeten i Radio Kristianstad angånde de omrimliga arbetstider färdtjänstchaufförer har, så har äntligen en politiker vaknat och vill ta itu med detta. De övriga politikerna gör som strutsen, sticker huvudet i sanden. Det vi inte ser eller hör, vet vi inget om, eller vill inte veta.
Det är två sidor i denna situation, de dåliga lönerna för oss i taxibranschen. Där måste varje chaufför kräva högre löner från sin arbetsgivare. Gå med i facket, kräv att arbetsgivaren har ett kollektivavtal där lön och arbetstider är reglerade och att du får ta del av arbetsmarknadsförsäkringarna, vilket du inte har rätt till om inte du är fackansluten.
Acceptera inte provisionslön, detta orsaker bara ett jagande och stressigt arbetsförhållande. Transport håller på att omförhandla avtalet med arbetsgivarna och detta har strandat sedan 16/4 och nu har vi chansen att verkligen säga ifrån om lönerna.
Det är de låga lönerna i branschen som gör att vi chaufförer tvingas till till långa arbetstider och detta är ett resultat av de låga anbud som Skånetrafiken har antagit. Man har inte insett vilka konsekvenser detta får i branschen med trötta, stressade chaufförer, vilket i sin tur tyvärr i bland går ut över resenärena genom att stressa dessa för att man skall hinna så mycket som möjligt. Vilka marginaler har transportörerna? Med tanke på bland annat höjda drivmedelspriser, ökade lönekostnader med mera.
Politiker – ta itu med Skånetrafiken och ge oss en rimlig arbetssituation med vettiga körtider, samåkningar och möjlighet att få ta rast.
För som det är i dag med Samres, så har vi många gånger orimliga körtider med en snitthastighet av 100km/tim. En körtid mellan två orter med avstånd av 18 km (Åhus-Kristianstad) kan variera allt ifrån 12 min till 30 min, så ser det även ut på flera håll i Skåne. Man tar inte hänsyn till resenärer och deras senast-framme-tid när man lägger på en samåkning under resans gång trots att chauffören protesterar eller inte gör det på grund av provisionslönerna för att få en vettig lön.
Man får inte alltid rast när man behöver, kan få köra ibland en hel dag utan chans till rast. Har fått köra så många timmar utan rast så att blodsockret ramlat ner i tårna. Själv kör jag tiotimmarspass som anställd med både flex på morgon och kväll, arbetstid klockan 07-17 med placering i Kristianstad, vilket kan innebära att jag kan få hämta exempelvis i Ystad kl 07 med lämning i Kristianstad, och då har jag fått helt plötsligt fått en 11-timmarsdag.
Samres har rätt att lägga ut en resa upp till 5 min innan du skall sluta ditt körpass och detta görs också och då i regel en länge resa, vilket innebär att du kanske förlänger din dag med ytterliggare 1-2 timmar.
En annan sak är också så kallade bärhjälp med bår och rullstolar. Många chaufförer orkar inte lyfta och bära dessa många gånger tunga bårar och rullstolar på grund av att man är tjej (har kanske inte de fysiska förutsättningar) eller för dagen har tillfälligt ont som gör att man för stunden inte orkar. Samres tar ingen hänsyn till detta utan man skall göra vad man åläggs utan undantag.
Se till att trappklättrare används mera, dessa samlar bara damm i bilarna.
Politiker, bollen ligger hos er att se till så att vi chaufförer får en bättre arbetssituation och att resenärena får åka säkrare och tryggare med oss än vad de många gånger inte får göra.