Annons
Nyheter

Handikappad anklagad för att vara full

Nyheter • Publicerad 2 augusti 2001

Underbar sommarvecka, eller hur? Avslutad med hamnfest i Åhus, räkor och - kaffe? Jag ville ändå åka hem, tidigt, före midnatt. Det krävdes många, långa telefonsamtal för att till slut komma i kontakt med färdtjänstens beställningscentral. Kvälls- och nattetid placerad i – Gällivare?! Efter att ha bokstaverat mitt namn frågar den manlige telefonisten om det ”finns någon person i närheten som är nykter”. ??? (Jag kan garantera att någon spritdoft inte kom ut genom telefonluren.) Ett nytt samtal. För min assistent bekräftar telefonisten att jomenvisst hade han frågat om jag var full eftersom jag ju ”pratade så konstigt”... Flera funktionshindrade färdtjänstresenärer, även synskadade och andra, har tidigare blivit egendomligt behandlade på denna rent administrativa telefoncentral. Varför säljer Kristianstads kommun ut sina mest behövande och utlämnade medborgare på detta sätt?! Varför betalar man över huvud taget för dessa tjänster, utan tillstymmelse till mänskligt bemötande, handikappkännedom eller någon annan lokal eller human kvalitet? En fråga till båda de politiska blocken... Jag tror att många äldre människor med minnet i behåll lätt kan bekräfta att det mycket påminner om forna tider, då obemedlade människor på kommunens ”fattighus” såldes ut på auktion till lägstbjudande! Inga fler urvattnade ursäkter. Jag kräver att Kristianstads kommun omedelbart ser till så att färdtjänstkundernas utlokalisering till Gällivare upphör! Det finns, även nattetid, taxicentraler i närheten med både person- och lokalkännedom. Ingen människa, handikappad eller ej, ska idag behöva utstå sådant här bemötande – inte till något pris! Jörgen Erlandsson, Rörelsehindrades Förbund, Respect Omsorgsförvaltningens svar på insändare från Jörgen Erlandsson: Efter beslut i Omsorgsnämnden 1999 har uppdraget att genomföra färdtjänst för Kristianstads kommun lämnats över till Skånetrafiken som är trafikhuvudman i Skåne. Detta står i samklang med de intentioner som finns i lagen om färdtjänst och som ytterst handlar om att normalisera resandet för funktionshindrade. Det här är ett synsätt som har stöd hos samtliga handikapporganisationer. Skånetrafiken har handlat upp färdtjänsten, såväl beställningscentral som transportörstjänster. Vid upphandlingen har ställts funktions- och kvalitetskrav, dessa krav är grundläggande och det går inte att få ett uppdrag om man inte kan göra troligt att man klarar uppdraget med god kvalitet. I sista hand är det priset som avgör vem som får uppdraget. Skånetrafikens entreprenör svarar separat på den aktuella händelsen, Omsorgsförvaltningen beklagar naturligtvis det inträffade och har haft ett allvarligt samtal med det aktuella företaget. Bo Rosengren, Omsorgsförvaltningen i Kristianstad Serviceresors svar på insändare från Jörgen Erlandsson: Jag känner inte igen den beskrivning av Serviceresors människosyn som Jörgen Erlandsson målar upp, den inställningen tillhör snarare en förlegad tid. Vi arbetar oerhört målmedvetet för att kunna förbättra för våra resenärer att resa i enlighet med det färdtjänstreglemente som är fastställt av Kristianstad Kommun. För att ytterligare komma närmare den rörelsehindrades situation och öka förståelsen för hur det är att ha ett handikapp har vi sedan årsskiftet en rullstolsburen kommunikatör anställd hos oss i vår beställningscentral. Alltsedan årsskiftet pågår ett kvalitetssäkrande av hela verksamheten där vi börjar se ett mycket positivt resultat som även kan bekräftas av vår uppdragsgivare Skånetrafiken. Om vi skulle sköta oss så illa som Jörgen Erlandsson beskriver det hade vi knappast fått vårt avtal med Skånetrafiken förlängt. Att stänga ner vår nattpassning, som är lokaliserad till Gällivare, är inte aktuellt, då den samtalsmängd som förekommer under nattpassningstiden är så pass liten att det inte är ekonomiskt försvarbart att förlägga den någon annanstans. Vår anläggning i Gällivare har redan dygnet runt verksamhet. Att som Jörgen Erlandsson föreslår använda sig av något lokalt taxibolag som har dygnet runt öppet går ej heller. Det finns i dagsläget inget taxibolag i Kristianstad som är bemannat med växelpersonal dygnet runt, utan man tar sina beställningar i fordonet istället med allt vad detta innebär. Tidigare hade vi nattpassningen utlagd på ett lokalt taxibolag som skötte detta på ett ypperligt sätt, men då fick vi kritik för att andra bolag blev missgynnade och handikapporganisationer klagade på att andra taxibolag inte fick utföra transporter. Vad beträffar det samtalet där vår kommunikatör skulle sagt att Du var full Jörgen, så har man uttryckt sig på ett sådant sätt som kan tolkas som nedsättande, vilket absolut inte var vår mening och ej heller är acceptabelt. När samtalet kom in till vår beställningscentral var det ett sådant oväsen i bakgrunden att det överhuvudtaget inte gick att höra vad som sades, varpå vår kommunikatör säger ”Om Du är full vill Du räcka över luren till någon annan”. Detta ordvalet bekräftade man också när ledsagaren ringde upp. Självfallet skulle man bett Dig ringa utanför området istället där oväsendet i bakgrunden förmodligen varit betydligt mycket mindre. Kommunikatören i fråga är mycket ledsen över att Du uppfattade det som kränkande och nedsättande vilket inte alls var hans mening. Denna kommunikatör har själv en pappa som är mycket svårt handikappad och nyttjare av färdtjänst, dessutom har han vid ett flertal tillfällen pratat med Dig i telefon och förstår mycket väl vad Du säger i en tystare omgivning. Jag vill på kommunikatörens vägnar be Dig om ursäkt för det inträffade och det var inte alls vår mening att uttrycka oss nedsättande mot Dig. Lars Hellström, Serviceresor Kristianstad

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons