Annons
Nyheter

I den lätta mjölkens land

Nyheter • Publicerad 3 september 2003

En av de föga tilltalande nymodigheterna i nusvenskan är särskrivning av sammansatta ord. Ett ofog som dessvärre breder ut sig som det värsta virus. Kulglass blir kul glass. Kassaskåp blir kassa skåp. Ett trumpetsolo blir ett trumpet solo. Leverpastejen blir plötsligt lever pastejen, vilket borde indikera att detta livsmedel har lämnat sitt bästföredatum bakom sig för länge sedan och när som helst är i stånd att krypa ut ur kyldisken.

Åke Johansson, radiotidningsredaktör från Färjestaden, påtalar i ett brev till Kristianstadsbladet att vi i Skåne verkligen ligger i farozonen för att smittas av särskrivningssjukan. Han skriver så här. "Jag var på semester i Skåneland och behövde mjölk. Köpte då 2 liter lättmjölk på Statoilmacken, mittemot räddningsstationen i Kristianstad. Jag upptäckte till min förvåning att jag fått Lätt Mjölk, i två ord utan bindestreck. Finns det även Tung Mjölk?

Annons

Det ska naturligtvis vara lättmjölk i ett ord eller med bindestreck om det ska avdelas. Den nya plågan med särskrivning, som kommer från det engelska språket, kan ibland bli riktigt roligt. Men den "lätta mjölken" verkar ha samma vikt som lättmjölken jag köper hemma på Öland."

Enligt uppgift har Åke Johansson skickat ett likalydande brev till mjölkproducenten Skånemejerier. Vi får väl hålla utkik på hyllorna om det så småningom dyker upp lätt- och mellanmjölkpaket med nytryck. Jag tvivlar på att så kommer att bli fallet. Marknadsförare, annonsmakare och andra formgivare verkar vara så betagna och besjälade av det angloamerikanskt inspirerade "säljspråket" att de inte riktigt förstår vad som är i görningen. Det är inte bara mejeriprodukter som håller på att urvattnas utan även det svenska modersmålet.

Vi på Kristianstadsbladet lär inte heller kunna svära oss fria i det här sammanhanget. Allt som oftast hittar läsaren i tidningen annonser om att ett företag eller en förening firar "50 års jubileum". Det är möjligt att man har sådana planer men för ett företag måste det vara ytterst ekonomiskt riskfyllt att kasta sig in i ett så långvarigt festande. I själva verket handlar det förstås om att under en eller några dagar uppmärksamma ett 50-årsjubileum.

För närvarande driver Kristianstadsbladet en tävlingskampanj med en braskande logotyp, Super Skrapet. Tanken är möjligen att läsarna ska vässa naglarna och låta sig berusas inför möjligheten att vinna en bil, en resa med mera. Ska de som blir utan vinst månne räknas till Botten Skrapet?

Sammansättningarnas vänner och värnare har emellertid samlat sig till motattack. Den som vill kan både förfasa sig över och skadeglatt betrakta särskrivningens avarter genom ett besök på hemsidan www.skrivihop.nu. Det lär nog krävas en stor portion sammanhållning av folkrörelseformat för att hejda ordseparatisternas härjningar.

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons