Järnvägsgatans träd skövlas
Utöver kritisk konsekvensanalys av detaljplanen har jag i positiv anda bidragit med flera konkreta förslag för att mildra de mest negativa effekterna av ombyggnaden. Mina frågor och inlagor till kommunstyre och projektledning har länge mötts med total tystnad. Till den 28 februari. Då fick jag svar från C4 Teknik genom förre stadsarkitekten Tomas Theander.
Kärnfrågan som delas av många boende vid gatan har hela tiden varit denna: Omläggningen leder till sämre trafiksäkerhet och sämre boendemiljö. Alltså måste det finnas ett annat mål som väger väldigt mycket tyngre för att vara värt det höga pris vi får betala. Vilket?
Jag fick nu äntligen ett officiellt svar: Mesta möjliga av gatans norra del omskapas till fastighetsmark för de hus som skall byggas öster och väster om kvarteret Flaket. Därför måste trafikleden krympas.
Theander gav i utsikt att C4 Teknik inom kort skall lämna fyllig och aktuell information. Det är hög tid!
Projektets genomförande går sakta. Allmän information gavs i tidningen Kristianstad(nr 6/2006). Den har sedan inte uppgraderats, en allvarlig brist.
Dels lär planen ha ändrats då och då och dels har många boenden tillkommit senare. Sparsamhet sägs vara en dygd men det får inte gälla information och service!
De många parkeringsplatser som försvinner menade Theander skall kompenseras genom att ABK iordningställer sådana för sina hyresgäster på del av kvarteret Gärdskans fastighetsmark närmast Rundelsgatan.
Nu reduceras kraftigt gatans breda gräsbevuxna mittfält intill en meter från de vackra alléträdens stammar. Gräset skalas av och jord schaktas bort till cirka 70 cm djup. Trädens stora ytnära rotsystem kapas brutalt. När schaktningen är genomförd på båda sidor har drygt 85 procent av dessa rötter kapats. Trädens stabilitet äventyras allvarligt med risk för vältning i hård vind. Grenarna har tidigare skalats av upp till 6 meters höjd. De sammantagna fysiska påfrestningarna på träden sätter tveklöst ned deras vitalitet. Början till slutet för allén?
Våren 2007 frågade andra boende C4 Teknik hur träden skulle påverkas av de aviserade arbetena. Svar gavs att de inte alls var i fara. En bedräglig försäkran. Nu pågår riktig skövling! Den som beordrat den vårdslösa schaktningen bär ett stort personligt ansvar.
Med bilden av den nya Järnvägsgatan ter sig hela projektet "Ny hamnled" som en jätteflopp till en kostnad av 40 miljoner kronor och mer förstörd miljö.
Lennart Westergård
Åhus