Kunskapsutveckling hämmas utan öppen debatt
Kan man vara obildad trots att man har en akademisk examen? Enligt en rapport från Högskoleverket (Studentspegeln 2002) anser studenterna inte att högskoleutbildningen bidrar till deras personlig utveckling. Inte heller anser studenterna att utbildningen leder till ökat engagemang för samhällsutvecklingen, ökad förståelse för människor med annan kulturell/etnisk bakgrund eller ökad förståelse för sociala och kulturella skillnader mellan könen. Högskoleverkets rapport borde leda till en bred diskussion om vad som egentligen är syftet med högskoleutbildning. Räcker det att lära sig matematiska formler om man läser till civilingenjör, engelsk grammatik om man läser engelska eller lagens bokstav om man läser juridik? Eller innebär högskoleutbildning och akademiska studier någonting mer än bara strikta faktakunskaper? De flesta tror nog att akademiska studier ger ett visst mått av allmänbildning och medvetenhet om de skilda värderingar som finns i samhället. Och enligt högskolelagen ska utbildningen ge studenten förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar samt förmåga att självständigt, urskilja, formulera och lösa problem. Men uppenbarligen klarar högskolorna inte denna uppgift idag. Hur ska då högskolorna kunna leva upp till lagens och omgivningens förväntningar på utbildningen? En bra början vore att inte motarbeta de demokratiska studentorganisationer som vill få fler studenter att engagera sig i samhällsdebatten, själva ta ställning och bli medvetna om vilka värderingar de och andra i samhället har. Genom åren har S-studenter haft åtskilliga problem med just detta. En del högskolor, och studentkårer, ser det som en högt prioriterad uppgift att ”skydda” studenter från information som kan få dem att tänka i nya banor. Åtskilliga gånger har vi fått höra att politiska budskap inte hör hemma inom högskolan. Detta oroar oss djupt. Och det borde också oroa en och annan inom högskolan. För hur ska studenter kunna lära sig att göra självständiga bedömningar om högskolan hindrar en fri och öppen debatt om orättvisor i samhället, den bristande jämställdheten inom högskolan eller utbildningens kvalitet? Utan fri och öppen debatt hämmas kunskapsutvecklingen. När kunskap och forskning inte får ifrågasättas och när studenter inte anses kunna göra egna ställningstaganden, då har högskolan och därmed även samhället stora problem. Det är dags för högskolan att slå upp sina dörrar på vid gavel. Högskolan måste anta utmaningen att bli ett centrum för spännande diskussioner, kritiska analyser och nya infallsvinklar på dagens och morgondagens problem. Åsa Westlund Förbundsordförande S-studenter