Nytt skolämne behövs: Kreativ krishantering!
Vår tolvåring får inte gå i skolan. Enligt uppgift inte för att den ordinarie städningen är strejkad, utan för att somliga elever vill ha skolan stängd och därför avsiktligt skitar ner. Samtidigt lär det finnas en lag om att kommunen är skyldig att erbjuda undervisning, och att föräldrar är skyldiga att å sina barns vägnar tacka ja till detta erbjudande. I Bladet 17 maj, sidan 4 säger kommunens Ingvar Forsberg att det inte finns något brott som heter strejkbryteri. ”Vi försöker få dispenser och får vi inte dem men anser att arbetet måste göras så ser vi till att det blir gjort”. Kommunals Gunilla Björk säger, överraskande och ganska så senkommet, att ”lärarna gott kunde sagt till eleverna att plocka upp efter sig.” Det är så dags nu när skolorna är stängda sedan flera dagar. Jag tycker detta visar behovet av ett nytt skolämne, som vi kan kalla kreativ krishantering. Läraren skulle kunna samla eleverna och säga ungefär så här: ”Som vuxna kommer ni om och om igen att ställas inför kriser, det vill säga svåra oförutsedda situationer där det inte finns någon på förhand given lösning. Nu har vi en sådan kris här i skolan. Den består i att några bland er avsiktligt har skräpat ner för att få skolan stängd. De flesta bland er tror jag vill lära er nya saker terminen ut. Så vad ska vi göra?” Eleverna får diskutera detta, och läraren sammanfattar de förslag som förhoppningsvis kommer: ”Ni delar alltså in er i grupper, och varje grupp tar ansvar för ett visst område. I kriser kan man inte dra sig undan sitt ansvar, så alla är med i en grupp. Gruppens uppgift är inte att göra vanlig städning, utan bara att se till att det är så pass i ordning att vi kan vara i lokalerna. Här har vi det material som behövs. Ni ska sortera avfallet enligt de regler som gäller i kommunen. Varje dag så länge den här krisen pågår ägnar vi en halvtimme morgon och eftermiddag åt att hjälpas åt att lösa den. Dessutom väljer ni en sambandsofficer, som tar emot rapporter om det upptäcks ny nedskräpning och som leder grupperna. För att så många som möjligt ska få tillfälle att vara det byter vi två gånger om dagen enligt det här schemat.” Har verkligen ingen skola själva kommit på detta? Vad säger Kommunal – strejkbryteri? ”Övning för livet”, säger jag, och väljer för säkerhets skull signaturen Förälder