Skada utanför garantiåtagandet
Hösten -99 köpte vi en Opel Vectra årsmodell -97 på Bil-City i Kristianstad. Mätarställning 6 700 mil. På semestern i sommar totalhavererar motorn. Kamremmen hade slagit ut hela motorn. Enligt serviceboken ska den bytas vid 12 000 mil och bilen har gått endast drygt 8 000 mil. Jag ringer upp försäljningschefen på Bilcity. Han beklagar det inträffade men frånsäger sig allt ansvar för detta. Han lovar däremot att kontakta generalagenten för att diskutera ärendet och sedan ringa mig, kanske inte idag 27 juli, men så fort som möjligt. Det har nu gått 22 dagar och inget telefonsamtal från Bil-City. Märkligt Bil-City, är Ni inte räddare om era kunder? LASSE och ANN-MARIE QVARNSTRÖM Svar: Vi ber om ursäkt för hanteringstiden men vi har sökt Lasse Qvarnström vid minst två tillfällen den 30/7 och 31/7. Bilen levererades från Bil-City hösten –99 och då lämnades 3 månaders MRF-garanti som gäller hela bilen oavsett fel och utan självrisk. Skadan som nu uppstått ligger utanför MRF-företagens åtaganden men vi ville ändå försöka hjälpa till och tog därför kontakt med Opels garantiavdelning för eventuell Good-Will ersättning. Från garantiavdelningen ställer man då frågan om orsak till haveriet samt kräver att reparationen skall utföras på auktoriserad verkstad. Familjen Qvarnström har i samförstånd med sitt försäkringsbolag beordrat reparation på en ”icke auktoriserad” verkstad redan innan man tog kontakt med oss på Bil-City.Efter samtal med verkstaden som utfört reparationen har vi dessutom fått bekräftat att haveriet uppstått av helt annan orsak än att kamaxelremmen brustit. Med hänvisning till ovanstående ligger skadan utanför både Bil-Citys och Opels garantiåtagande, men vi beklagar åter det inträffade. Åke Andersson försäljningschef