Stadsbussarna inga miljöbovar
I en insändare i onsdags anser Kjell Lundberg att tomma (eller nästan tomma) stadsbussar har störst utsläpp per person, och han undrar varför man tillåter stadsbussar med några enstaka passagerare.
I Kristianstad är medelantalet passagerare på stadsbussarna sju personer, och då räknar vi på alla bussturer under dygnet och hela vägen från ändhållplats till ändhållplats. Det maximala antalet passagerare är naturligtvis avsevärt större. Det anser inte jag vara tomma bussar.
Oavsett antalet passagerare har busstrafiken också den funktionen att vara ett bra färdmedel för dem som inte har tillgång till bil och inte har möjlighet att gå eller cykla, det bör man inte glömma.
I Kristianstad körs bussarna på lokalt producerad biogas. För utsläpp av koldioxid (växthuseffekten!) innebär det att nettoutsläppet är noll, eftersom biogas är ett förnyelsebart bränsle. Hur många personbilar i Kristianstad är lika bra? Hur många stadsjeepar?
När det gäller kväveoxider (försurning bland annat) är stadsbussen inte lika bra, troligen något sämre än medelbilen per person. Frågan är dock om stadsjeepen är någon medelbil?
Som helhet - med tåg, regionbussar och stadsbussar - är Skånetrafiken klart bättre än bilen per person när det gäller utsläpp av koldioxid och kväveoxider.
Christer Wallström
miljösamordnare
Skånetrafiken