Vill Kristianstad vara med på matkartan?
ººÖppet brev till kommunfullmäktige i Kristianstad angående Spirit of Food. Kristianstad marknadsförs som Sveriges centrum för livsmedel, mat och dryck. Detta är ett väldigt kraftfullt budskap.
Detta budskap vill vi förstärka/marknadsföra i Stockholm på konsumentmässan "Det goda köket" som äger rum i november. Över 26000 matintresserade besökare förväntas besöka mässan som i år firar tioårsjubileum.
För Kristianstad borde det vara självklart att finnas med på denna mässa, men kommunen verkar inte ha planerat in detta.
Vi ser det som en utmärkt möjlighet och ett bra initiativ om vi samlar ihop fler företag som är intresserade att marknadsföra Kristianstad i en samutställning. Flera företag har redan visat sig vara intresserade av detta, bland annat Mina's chokladstudio, Larsson's Chark, Tollarps korv och Villa Vinäger. Andra företag avvaktar kommunens tankar om det hela.
Gemensamt har vi utarbetat ett vinnande koncept med en monter utsmyckad med de färgglada "Spirit of Food"-banderollerna som central punkt. I vårt provningsrum erbjuds regelbundet provsmakningar av vad kommunen kan erbjuda i olika läckerheter. Vi tycker att det är otroligt viktigt att folk ska kunna smaka "Spirit of Food". Även att de mindre företagen kan visa sig så att det syns att det finns mycket mera att erbjuda utöver de stora matproducenterna. I skafferiet i montern kan alla ställa sina produkter även om man inte är på plats på mässan personligen.
Samtidigt vill vi visa för stockholmarna att alla läckerheter finns bara en flygtimme bort. Vi har fått två fantastiskt duktiga kockar, Fredrik Wallgren på restaurang Åvägen, kommunens bästa restaurang enligt White Guide, och en från kocklandslaget med rötter i Kristianstad, att tillaga gourmetmenyer på scenen helt baserade på "Spirit of Food"-råvaror och ingredienser som finns i Kristianstad.
Mässledningen själva tycker att hela konceptet är så spännande att de har erbjudit oss att använda den stora matscenen! Detta i sin tur innebär att man blir inkluderad i all marknadsföring runt mässan, som görs i stor del genom tidningen Allt om Mat.
Man räknar totalt med att cirka 300 journalister kommer att rapportera från mässan.
Spirit of Food skulle uppmärksammas. Det är helt klart.
För att genomföra detta behövs det pengar och ett engagemang från frivilliga.
Vi småföretagare som skulle åka som ambassadörer – det kostar kommunen ingenting, det är vi själva som står för våra reskostnader, hotell, etcetera – och står för engagemang om kommunen står för hyran av monter.
Vill Kristianstad visa framfötterna och vara med på matkartan?
Är det inte bra att visa för besökarna att det är Kristianstad som är Sveriges centrum för livsmedel, mat och dryck? Är det inte dags att visa att Spirit of Food står för något mer än bara flaggor och broschyrer?