Annons

Allmänhet varnas för bluffsamtal

Konsumentvägledaren går ut och varnar för risker med bedrägerier via telefonkontakter.
Hässleholm/ Östra Göinge • Publicerad 30 juli 2020
Logga aldrig in med ditt bank-ID på annans uppmaning, säger konsumentvägledaren i Hässleholm och Östra Göinge.
Logga aldrig in med ditt bank-ID på annans uppmaning, säger konsumentvägledaren i Hässleholm och Östra Göinge.Foto: Fredrik Persson/TT

Konsumentvägledare Niclas Sturesson vill skicka ut en varning efter samtal som han har fått från konsumenter i Hässleholm och Östra Göinge. De undrar om samtal som de har fått nyligen.

Det ska bland annat handla om personer som påstår att de representerar Konsumentverket eller Konsumentombudsmannen, (KO). Det kan även röra sig om personer som utger sig komma från företag som påstår att de samarbetar med Konsumentverket och vill hjälpa till mot en avgift.

Annons

– Jag vill uppmana dig som konsument att vara extra försiktig och kritisk om du blir kontaktad över telefon av någon som påstår att de ringer från Konsumentverket. Det gäller också om de påstår att de har ett samarbete med Konsumentverket, meddelar Niclas Sturesson.

Enligt konsumentvägledaren kan uppringaren ha samlat information om personen, för att låta insatt och trovärdig. Uppringarens taktik kan även vara att skrämma genom att påstå att personen är på väg att bli utsatt för ett bedrägeri.

Taktiken kan också vara att erbjuda hjälp kring något som kanske handlar om fakturor eller abonnemang.

Niclas Sturesson tips för att skydda sig mot bluffsamtal är:

Svara aldrig på misstänkta nummer.

Logga aldrig in med bank-ID eller bankdosa på någon annans uppmaning.

Var alltid skeptisk när någon okänd ringer.

Lämna aldrig någonsin ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon.

Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Om du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.

Annons

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid.

Andreas LovénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons