Autoliv Mekans utbyggnadsplaner på is
Autolivs koncernledning tog tidigare i år ett beslut om att flytta sin tillverkning vid Autoliv Hammarverken i Växjö till Hässleholm. Flyttningen skulle innebära att Autoliv Mekan skulle behöva nyanställa 250 personer utöver de 300 som jobbar på företaget idag.
I Hässleholm inleddes projekteringen för en utbyggnad av Hässleholmsfabriken med drygt 5000 kvadratmeter, för att kunna ta över tillverkningen från Växjö.
Vid Autoliv Mekan tillverkas mellan 450000 – 500000
ryggstöd till bilindustrin per år. Motsvarande mängd säten tillverkas vid företagets fabrik i Växjö. Genom att flytta tillverkningen från Växjö skulle Autoliv uppnå vissa rationaliseringsvinster genom att hela stolspaket tillverkades på ett ställe.
– Jag vill inte måla fan på väggen, men i den uppkomna situationen har vår koncernledning i Stockholm tagit beslutet att från och med i förra veckan och fyra veckor framåt ”frysa” utbyggnadsprojektet för att göra nya ekonomiska beräkningar, säger Autoliv Mekans vd i Hässleholm, Bertil Nordqvist.
Bertil Nordqvist säger vidare att han inte kan göra några uttalanden om utgången av de beslut som koncernledningen kommer fram till.
Planeringen vid företaget i Hässleholm fortgår enligt tidigare planer nämligen att Autoliv Mekan ska vara beredda att ta över tillverkningen från Växjö innan semestern nästa år. Av de 350 anställda vid Autoliv Hammarverken i Växjö som förlorar jobben när fabriken läggs ned, har ett 30-tal anställda förklarat att de är intresserade av att flytta till Hässleholm.
– Jag hade knappast väntat mig att fler skulle flytta med, men vi har inga problem med att rekrytera folk i Hässleholm.
– Vi har utannonserat ett 25-tal tjänstemannajobb och vi fick 600 svar. Även på kollektivsidan ser det bra ut. Vi lär inte få några svårigheter att rekrytera 225 kollektivanställda, säger Bertil Nordqvist.
Fast allt beror på de beslut som koncernledningen tar i början av oktober månad.
ewe.nilsson
@kristianstadsbladet.se