Bättre nöjd-kund-index för hemtjänsten
HÄSSLEHOLM. -Socialstyrelsens brukarenkät är en trevlig läsning, och en eloge till vår personal. Det konstaterar omsorgsnämndens viceordförande Cecilia Tornerefelt (M) och får medhåll av oppositionens företrädare Rolf Delcomyn (S). Det är SCB som den här gången på uppdrag av socialstyrelsen genomfört undersökningen. Den gick inte till alla brukare men ett statistiskt urval av dem och den här gången var svarsfrekvensen hög.
-Det viktigt är att vi ser att det grundläggande fungerar. Det som gäller bemötande, hjälpens utförande och att skapa trygget för våra äldre, säger omsorgschefen Laila Jeppsson. Det är det som ska prioriteras men samtidigt behöver vi jobba lite mer på den sociala samvaron, och med aktiviteter och information.
Helhetsbetyget, nöjd-kund-index, på hemtjänsten i Hässleholm för 2011 blev 76. Det är bättre än riksgenomsnittet som i fjor var 73. För särskilt boende låg det på 69, viket är detsamma som rikssnittet. Totalt besvarades enkäten av 491 med hemtjänst och 254 i särskilt boende, vilket är 67 respektive 57 procent av de som SCB skickade ut enkäten till i Hässleholms kommun.
Omsorgsnämndens ledamöter fick på tisdagen också 2011 års redovisning av synpunkter och klagomål, fel och brister samt Lex Sarah-anmälningar. Det har varit en viss ökning och på det hela tagit är vi nöjda kommenterar, omsorgschefen Laila Jeppsson.
- Jag skulle vara med orrolig om vi inte haft någon Lex Sarah, och i fjor blev det sexton. Det kan inte stämma att en kommun inte har någon. Det visar i stället på att vi inte accepterar missförhållande och jobbar med värdegrunden bland personalen.
-Och klagomål som vi ser är mer allvarliga blir en Lex Sarah. Då tar vi inte hänsyn till att krysset hamnat i fel ruta när anmälan skrevs.