unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Böcker som kan stärka ungas självförtroende

Läsprojektet är ingen dagslända, utan ett uthålligt initiativ som varje år föder nya läsare och som ger förkovran i det svenska språket. Det är viktigt, inte minst på en yrkesskola.
Sofie Bertilsson, Cassandra Nilsson och Petronella Andersson har olika relationer till läsning och litteratur. Nu väntar daglig läsning inom ramen för årets läsprojekt. Svenskläraren Tove Dahlén och skolbibliotekarie Anna Klaar presenterar årets tema: psykisk ohälsa.
Sofie Bertilsson, Cassandra Nilsson och Petronella Andersson har olika relationer till läsning och litteratur. Nu väntar daglig läsning inom ramen för årets läsprojekt. Svenskläraren Tove Dahlén och skolbibliotekarie Anna Klaar presenterar årets tema: psykisk ohälsa.
Foto: Andreas Örwall Lovén

– Blir man triggad? Blir man påmind om jobbiga saker om man själv mått dåligt?

En tjej i första årskursen på barn- och fritidsprogrammet, Jakobsskolan, blir lite konfunderad när temat för årets läsprojekt presenteras: Psykisk ohälsa.

Att det blev just detta tema föddes ur en diskussion mellan stadsbiblioteket och skolan, som samarbetar kring läsprojektet. Det är ett ämne som ofta kommer upp till diskussion. Bibliotekarierna landade i tre böcker (se faktaruta), som på olika sätt tangerar frågan.

Johanna Lindqvist, biträdande rektor på Jacobsskolan, uttrycker stolthet över att läsprojektet återkommer i år igen.

– Det här är något jag brinner för och ville satsa på, trots att det kostar en slant. Jag är stolt över att vi som yrkesskola gör detta. Varje år blir det fler läsare, vilket ger effekt på språkutveckling och föder självförtroende.

Projektet innebär 20 minuters schemalagd läsning varje morgon.

– För många blir det en skön start på dagen, lite lugn och ro innan vi drar igång, säger Christel Wadbro, förstelärare, svenska.

Lästiden är inte slumpartat vald, berättar hon.

– Forskning visar att runt 15 minuter av läsning varje dag utvecklar ordförrådet.

Skolans bibliotekarie Anna Klaar och svenskläraren Tove Dahlén ger en levande presentation av läsprojektets tre böcker inför eleverna på barn- och fritidsprogrammet.

– Hon berättar om hur mycket som händer i hennes huvud och liknar det vid tinnitus. Men det är bara ett ljud, hon har en hel orkester i huvudet, säger Anna Klaar om huvudpersonen i en bok.

Eleven Cassandra Nilsson lyssnar uppmärksamt och vet ganska snart vilken bok hon ska välja.

Tycker du om att läsa?

– Nja, inte om jag inte hittar rätt bok. I slutet av nionde klass skulle vi göra en bokanalys och alla böckerna var så tunga.

Vad får du ut av läsning?

– Bättre ordförråd, man ser nya perspektiv och kan lära sig att hantera situationer. Men det tar sådan tid, ha ha!

Kompisen Sofie Bertilsson är däremot en flitig läsare.

– Jag läser jättemycket. Det är rogivande.

Vad föredrar du att läsa?

– Fantasy. Det är det som är problemet med de här böckernas tema. Det ligger för nära. Jag vill bara bort, sitta ner och läsa men befinna mig någon annanstans.

Eleven Cassandra Nilsson fastnade för Jenny Jägerfelds roman ”Jag är ju så jävla easy going”.
Eleven Cassandra Nilsson fastnade för Jenny Jägerfelds roman ”Jag är ju så jävla easy going”.
Foto: Claudio Bresciani / TT

Petronella Andersson har däremot inget emot temat, tvärtom. Som konfirmandledare är det vanligt att psykisk ohälsa kommer upp till diskussion.

– Och jag tyckte mycket om boken ”I taket lyser stjärnorna” (ungdomsroman av Johanna Thydell).

Att sälja in läsningen på en yrkesskola är inte alltid enkelt, eftersom många har begränsad läsvana. Utvärderingar från åren med läsprojektet (lite mer än ett decennium) visar dock att över 90 procent av eleverna varit positiva.

Läsprojektet ger även andra effekter.

– Många av de här ungdomarna möter vi på stadsbiblioteket. När de fått ett ansikte på oss genom projektet blir det lättare att komma fram och ställa frågor. Det knyter band och sänker trösklar, berättar bibliotekarierna Evelina Estefors och Tora Carserud.

Nu ingår även eleverna på Jacobsskolans introduktionsprogram i projektet, där det även finns möjlighet att välja en bok på lättare svenska.

Valet av tema var lite av ett vågspel, just för att inte trigga dåligt mående.

– Böckerna berör förvisso panikångest, blyghet, adhd och ansvar i ung ålder, men det handlar om att diskutera och förstå karaktärernas öden, inte sina egna. Vi ville lyfta ett viktigt ämne, men det finns även humor i böckerna, säger svenskläraren Tove Dahlén.

Fakta

Psykisk ohälsa

De tre utvalda ungdomsromanerna är:
”Jag är ju så jävla easy going” /Jenny Jägerfeld. Beskrivs av förlaget som: En veritabel freakshow, full av svart humor, action och överraskande vändningar. Handlar om en tjej med adhd som hamnar i oväntade situationer.
”Finns det björkar i Sarajevo? /Christina Lindström. Kevin ska ta hand om sin bror Charlie, som har en funktionsvariation, när deras föräldrar för första gången ska åka tillbaka till sitt hemland Bosnien. Men så ringer en kompis och bjuder med Kevin till Liseberg. Kvar hemma lämnas Charlie.
”Inuti i huvudet är jag kul” /Lisa Bjärbo. När Livs pappa får för sig att de ska lämna Stockholm och flytta till en liten ort i Småland förändras allt. Hur ska blyga Liv skaffa nya vänner?