Frukostmöte för regionala godstran- sportrådet
På tisdagsförmiddagen höll regionala godstransportrådet frukostmöte i Hässleholm. Det var den sista i den mötesrunda som hållits i september i Skåne och Blekinge för att skapa en dialog mellan industrifolk och speditörer om transportbehov och framtida önskemål.
Att identifiera möjligheter att på bästa sätt utnyttja transportlösningar med olika trafikslag är en annan, sa Ann Holm, marknadsansvarig på Banverkets Södra banregion.
Ann Holm sa vidare att hon tyckte det var ofattbart att det inte finns någon form av godstidtabell för järnväg, så att kunderna vet när godstågen går och när det finns möjlighet att hänga på några vagnar. Detta skulle underlätta för planeringen.
– Det är viktigt att vi sätter oss ner med samtliga aktörer på marknaden för att för att diskutera vad vi kan göra för att förbättra förhållandena, sa Ann Holm.
Uno Svensson från Skånetåg, som är en av aktörerna när det gäller järnvägstransporter, menade att det är kapitalbildandet och risktagandet som är det stora problemet när det gäller att öka järnvägstransporterna.
– Det finns behov och efterfrågan på järnvägstransporter, men det finns också många hinder för oss som jobbar med järnvägstransporter. Det är svårt att få lån till investeringar och det rivs upp allt för många järnvägssträckor, sa Uno Svensson.
– En av frågorna som kom upp till diskussionen vid frukostmötet var hur framtiden ter sig när vi får allt mer handelskontakter med Polen och länderna i Baltikum. Det finns behov av järnvägsterminaler, men istället river Banverket upp fler och fler järnvägar och växlar.
– Reinhart Teltscher från DFDS Transport informerade om ett nytt system med trailer på småvagnar. Det kan vara ett framtida transportsystem när det gäller mindre volymer.
Ewe Nilsson