Hässleholms Turism hoppas på bra säsong
På Hässleholms Turism listar man den svaga kronan som en av anledningarna till fler ”hemmasemestrar”. 11 september påverkar också men också samarbetet med Öresundsbron i kombination med olika övernattningspaket lockar hit fler danska turister. Men oavsett marknadsföringen så är det kvalitet och bemötandet på plats som är mest avgörande för en fortsatt positiv turistisk utveckling. Helhetsintrycket är avgörande om man åker hem och rekommenderar Hässleholm, Perstorp och Göingebygden till sina vänner och bekanta. En färsk undersökning som Riksantikvarieämbetet låtit genomföra visar också att 52 procent av svenska folket väljer semesterort på grund av kulturmiljö eller kulturutbud. I Danmark finnas anställda natur- och kulturvägledare. I Skottland bygger man små informationscentraler i anslutning tull fornlämningar och kulturmiljöer. Hässleholms kommun har också en fantastisk skatt med kultur- och naturmiljöer som de turistansvariga menar är utvecklingsbara. Det är Hovdalafältet med Hovdala slott, Ignaberga kalkindustri med stenbrytningens historia, våtmarker och mossar i skogsmiljöer som möjliggör en unik flora och fauna. Enligt Hässleholms Turism utvecklas Öresundsregionen i allt snabbare takt efter den fasta broförbindelsen. En tillväxtregion måste också hela tiden blanda industriell utveckling med kreativa upplevelssemöjligheter för regionens över 3 miljoner invånare. Som alla kan nå Hässleholm inom två timmar med bil eller tåg. jan-tuve.truedsson @kristianstadsbladet.se