Mötesfritt och breddat på väg 21

Arbetet med att bredda väg 21 och skapa en mötesfri sträcka mellan Vanneberga och Önnestad går framåt. Den i dag tolv meter breda vägen utökas med en meter samtidigt som sträckan bland annat får två större fyrvägskorsningar och två undergångar för gång- och cykeltrafik.
Hässleholm • Publicerad 3 juni 2014
Arbete pågår just nu på norra sidan av väg 21.
Arbete pågår just nu på norra sidan av väg 21.Foto: Foto: Annica Jönsson

Sedan årsskiftet har arbetet med ombyggnaden av väg 21 pågått. Då började förberedelserna för ombyggnaden genom att en större trädavverkning inleddes.

Nu är man i full gång med flera olika delar av ombyggnaden samtidigt. Två broar håller på att byggas för att göra undergångar för gång- och cykeltrafik i korsningarna vid Vanneberga ängar och Ullstorp. Samtidigt pågår breddningen av vägen på den norra sidan. Som planen ser ut nu kommer man i augusti att gå över till den andra sidan.

– Dessutom pågår nu också arbete med det lokala vägnätet på ömse sidor om vägen även om fokus just ligger på den norra sidan, säger Dennis Andersson som är Trafikverkets projektledare för ombyggnaden.

110 miljoner

Genom ombyggnaden, som har en totalkostnad på 110 miljoner kronor, vill man förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 21 som är hårt trafikerad.

Senaste mätningen visade på 11 600 fordon per årsmedeldygn, varav 14 procent utgjordes av tung trafik. Samtidigt som det är mycket trafik finns det i dag också många utfarter till vägen från fastigheter och de mindre lokalvägarna i området.

De flesta av utfarterna kommer nu att stängas för att man i stället ska samla trafiken till ett fåtal säkra korsningar.

I första hand handlar det om att samla dem till två stycken fyrvägskorsningar i anslutning till de nya undergångarna för gång- och cykeltrafik.

För att säkerställa tillgängligheten för de fastigheter som i dag använder de lokalvägs- och direktanslutningar till väg 21 som stängs kommer cirka 6,6 kilometer ny lokalväg samt 2,5 kilometer gång- och cykelväg att anläggas utefter väg 21.

Det innebär att man via gång- och cykelbanan och lokalvägarna kommer att kunna cykla hela vägen mellan Vanneberga och Önnestad utan att behöva bege sig ut på väg 21.

Klart i juni 2015

Störningarna för trafiken kommer att pågå hela tiden fram till dess att ombyggnaden är helt klar i juni 2015. Då kommer det att vara 2+1 väg och mötesfritt på 7,5 kilometer och den högsta tillåtna hastigheten blir 100 kilometer i timmen.

– Men vi har delat upp projektet i delar, vilket innebär att till årsskiftet ska det kringliggande vägnätet, huvuddelen av väg 21, bullerskydd och broar vara klara. Det vi sparar till nästa år är mitträcke på väg 21 och asfaltering och målning av vägen, säger Dennis Andersson.

Taner Caliskan och Louise Cronholm
Jenny Persson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.