Seminarium om stambanan i framtiden
På måndagen hade de tre kommunerna inbjudit till ett seminarium i kulturhuset i Hässleholm, dit cirka 250 personer samlats för att diskutera järnvägens förutsättningar och möjligheter i framtiden. De tre kommunerna vill med sin utredning visa att det är betydligt billigare att göra förbättringar på södra stambanan, än att bygga den nya Europakorridoren som är kostnadsberäknad till 45 miljarder kronor.
Södra stambana är pulsådern genom södra Sverige, såväl för den södergående exporttrafiken, den norrgående importen och det regionala godset i södra Sverige. En uppgradering och utbyggnad skulle skapa förutsättningar för ökad tillväxt i hela Sydsverige. Utredningen har visat att det krävs måttliga investering för att fördubbla kapaciteten på södra stambanan. På sträckan Alvesta - Hässleholm går idag cirka 100 tåg per dygn, varav 58 godståg.
Med de föreslagna investeringarna skulle det ges utrymme för drygt 100 godståg, 60 snabbtåg och cirka 35 övriga persontåg.
I dag trafikeras sträckan med 24 X-2000 tåg. Kapaciteten blir således mer än dubbelt så hög när det gäller persontågen, jämfört med dagens trafik, dessutom kortas restiderna.
För att korta restiden mellan Malmö och Stockholm till drygt tre timmar måste kvarvarande plankorsningar tas bort, kontaktledningar och signalsystem måste byggas om, vidare krävs delvis nya spårsträckningar i Östergötland och Södermanland. En viktig del i kapacitetshöjningen är att det byggs flera nya förbigångsspår, varav det längsta förbigångsspåret på cirka 15 kilometer blir utmed sträckan Nässjö-Alvesta.
Det innebär att snabbgående persontåg kan passera godståg utan att godståget behöver stanna.
Målet är att snabbtågen, typ X-2000 ska kunna hålla en hastighet på 250 km och de kan med de föreslagna investeringarna på cirka 15 miljarder.
Vid måndagens seminarium om södra stambanan framkom också att anslutningstrafiken till södra stambanan kan räkna med avsevärda förbättringar.
Högre hastighet på stambanan ger haltimmesintervall mellan knutpunkterna Hässleholm, Alvesta och Nässjö. Det innebär att nord och sydgående snabbtåg möts minst en gång i timmen i var och en av orterna, vilket underlättar planeringen av tidtabellerna för anslutande banor. Detta innebär i sin tur att resenärernas bytestider kraftigt kan minimeras. Idag passar anslutningarna oftast bara i ena riktningen.
ewe.nilsson
@kristianstadsbladet.se