Stilrent förslag om Norra Station lämnat
Det är de förslag som redovisar i särklass störst byggyta. Bruttoarean är 23000 kvadratmeter, varav 9700 kvadratmeter finns i parkeringsgarage med plats för 250 fordon. Arkitekterna bakom förslaget har tagit hänsyn till att Hässleholms centrala delar är en strikt rutnätsstad, därför har man valt att låta detta förhållande genomsyra planeringen av Norra Stationsområdet. Med bil kan man nå området via samtliga gator men vissa trafikbegränsningar föreslås över det centralt placerade högskoletorget. Infarten till parkeringsgaraget är vid kvarterets sydvästra del intill Hantverkaregatan. Arkitekterna säger i sin beskrivning av förslaget att man haft som mål vid utformningen av byggnaderna, att hitta strukturer som är rationella, flexibla, generella och lättbyggda. Samtliga byggnader kan byggas som i huvudsak prefabricerade stommar på platsgjuten källare. Mått och disposition av husen gör det möjligt att inrymma skollokaler, kontor och andra verksamheter i utrymmena som inte är specialritade för någon verksamhet. Förslaget har inte redovisat något speciellt för etapp ett. Utan förslaget bygger på en helhetslösning för hela området. Men genom den flexibla användningen av byggnaderna så menar arkitekterna att man kan inrymma de verksamheter som behövs i de byggnader som kan bli aktuella att uppföra under den första etappen. Byggnaderna som har raka linjer är försedda med platta tak och väldigt mycket fönsterpartier. Förslaget redovisar inga väderskyddade gångförbindelser inom området så som kommunen efterfrågat i sitt underlag till arkitekterna. När det i övrigt gäller kommunikationerna i området så kan man konstatera att arkitekterna föreslår att Maltgatan ska öppnas upp helt och bli något av en matarled inom området. Gamla elverket vill man bevara som studenthus och den gamla disponentvillan anses lämplig för representation. ewe.nilsson@kristianstadsbladet.se