Trafiksäkerhet diskuterades vid frukostmöte
MöTs som står för trafiksäkerhet och miljö, är ett projekt drivs i sex skånekommuner–bland annat Hässleholm och Kristianstad –tillsammans med Vägverket. – Men vi möts också i diskussioner som på det här frukostmötet, och kommer överens om åtgärder som ökar trafiksäkerheten och minskar trafikens påverkan på vår miljö. K-G Sjöholm påpekade för de 45 som var där att det var ett viktigt projekt som sattes igång för ett år sedan, efter en idé av Vägverket. – Förhoppningsvis ska det leda till en dialog mellan de skyddade och oskyddade trafikanterna. Vi skall till exempel inte behöva sätta upp 30-skyltar i ett bostadskvarter. Man ska själva kunna komma överens om vilken hastighet som är bäst för att säkerheten ska bli bra. Under frukostmötet betonades också att det är viktigt att få med skolorna i dialogprojektet. Det har skett i bland annat Vinslöv och Bjärnum. Barn har bra åsikter om vad som behöver förbättras på deras skolväg. Däremot är det svårare att nå gymnasieeleverna. Än vet man inte riktigt hur man ska tackla den biten. Förutom en omstrukturering av barntrafikskolan kommer man i MöTs regi i Hässleholm bland annat att satsa på handikappförståelseutbildning av personer med offentliga lokaler, typ affärer. – Men det är bökigt även för dem som kommer med barnvagnar. Inte bara rullstolar sade Kerstin Ulfvik Jonason och tipsade om att man borde skaffa en barnvagn för att dra över trottoarkanterna. I MöTs-projektet ger dock åtgärder för miljön mest utdelning. Ylva Persson från Vägverket berättade om Eco-Drivingprojektet (sparsam körning) med de anställda inom KVH. – Under de fyra månader som gått har de 110 anställda efter utbildningen sparat 8,5 procent på bränsleförbrukningen. – 50 av de utbildade fanns här i Hässleholm. De hade en lägre bränsleförbrukning än kollegorna i Kristianstad. Därför trodde vi inte de skulle spara lika mycket men det blev precis tvärt om. I Hässleholm har miljöarbetet nått längre, man är mer motiverad och intresserad. – Nu följs detta upp med nya Eco-Drivingutbildningar inom både Regionen, näringslivet och mot allmänheten i studiecirklar. I fjor skonade Eco-Driving och Heavy Eco-Driving på tunga fordon den skånska miljön med knappt tusen ton koldioxidutsläpp. I år höjer vi ribban och ska minska utsläppen med drygt 2500 ton. På exempelvis Göingebil får nu de som köper ny personbil Eco-Drivingutbildning. På den tunga fordonssidan planera man detsamma. – Det är en överlevnadsfråga för oss. Vi inser vikten av att spara på miljön, säger företagets miljösamordnare Sten Andersson. jan-tuve.truedsson @kristianstadsbladet.se