Volvochef i Hässleholm: "Allt är långt ifrån nattsvart"
- Allt är långt ifrån nattsvart. Det finns ljuspunkter men det gäller att inte var förblindad. Det sade Volvo Personvagnars Nordenchef Thomas Andersson, och andreman på personbilssidan inom Volvokoncernen, på onsdagen då han under ett besök i Hässleholm deltog i lunchmötet med Hässleholm-Snapphanens Rotaryklubb. Thomas Andersson som jobbar med den kommersiella sidan och återvände till Sverige 2005 efter fjorton år utomlands, konstaterade inledningsvis att svenskarna anpassat sig till ett amerikanskt konsumtionsmönster. - Snabbheten, det som händer på marknaden får vi leva med och det finns ingen svensk isolerad ekonomi. Volvo påverkas, har kritiserats och tyngd av svåra problem då vi är en liten spelare på en stor marknad. Dessutom har vi vår största exponering på världens största bilmarknad - USA.
Varje gång dollarkursen gick ner med en krona minskade Volvos intäkter med en halv miljard dollar. Samtidigt steg materialpriserna som betalas i euro. Det ledde till att Volvo tidigt fick se över sin kostnadsmassa, och klarat av det steget när finanskrisen kom och konkurrenterna fick problem. - Det ska vi vara glada för i dag, säger Thomas Andersson. Andra ljuspunkter är fokuseringen och investeringar i gröna produkter. Nu har vi ett brett miljöbilsutbud. - Volvos varumärke lovar väldigt mycket. Därför blir också kritiken hård när marknaden förväntar sig att vi ska vara bäst. Det har varit en spännande resa och i dag är vi långt bättre rustade.
Att Ford klara krisen bättre än GM gynnar Volvo. Ett ägarbyte är bra, om Ford behåller Volvo är också bra. Det viktiga är att osäkerhet försvinner. Enligt Thomas Andersson finns inte några lycksökare som är ute och köper. Han sporde att det kommer finnas produktion kvar i Sverige.
- Volvo har ett fordonskluster i Sverige som man är beroende av, och familjen ska fortsätta vara adelsmärket.