Annons
Nyheter

Tågkrasch på Malmö Central

Ett X2000-tåg kraschade idag på Malmö central. Tåget, som var utan passagerare, körde rakt in i betongen med väldig kraft. Föraren undkom med sårskador.
Nyheter • Publicerad 1 januari 2011
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX
Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

Klockan var 10.45 och Barbro Nygren stod inne i glashallen och såg hur Stockholmståget som en halvtimme senare skulle ta henne till Jönköping rullade in på spår 7a. Sedan small det, rakt framför hennes ögon.

– Det var en väldig smäll, som ett kanonskott. Det såg ut ungefär som i en film, vagnen som reste sig bakom loket.

Annons

På perrongen stod enligt Barbro Nygren ett femtontal personer som bevittnade hur tåget kvaddade stoppbockarna framför betongfundamenten i spårets ände. Vagnen bakom loket totaldemolerades och trycktes upp ovanpå loket. Glassplitter for över perrongen.

– Alla rusade ut i vänthallen, skärrade. Och stationspersonalen kom springande, de var nog mest upprörda av alla. Man blev rädd. Det hade varit katastrofalt om det hade varit passagerare på tåget. När man har sett det här vill man plötsligt inte åka tåg mer, sa Barbro Nygren.

Olyckan inträffade när föraren, som arbetar som växlare, hade hämtat tåget i dess stall och skulle köra in det på spåret inför avgång en dryg halvtimme senare.

Föraren fördes till sjukhus, och klarade sig mycket bra efter omständigheterna. När räddningstjänst och polis var på plats spärrades glashallen framför spåren av.

Den silvriga plåtkolossen stod kvar ensam på spåret som ett sargat vrak, medan räddningstjänsten kontrollerade elsäkerheten.

Ingen kunde säga vad som egentligen hade skett.

Ulf Larsson från Trafikverket fanns på plats för att samla in fakta till den kommande utredningen.

– Jag vet inte mer än att det bevisligen har gått för fort. Och att tåget är helt förstört. Det kommer att kosta mycket, det här sa han och pekade mot den tillknycklade plåten jämte den skimrande SJ-loggan.

Under en dryg timme på nyårsdagen var glashallen helt avspärrad. Då flockades resenärerna vid stationens ingångar. Stämningen var förvirrad. SJ:s resebutik var stängd och ingen personal syntes till, bara poliser som inte kunde svara på alla frågor om försenade och inställda tåg.

– Jag tycker det här är nonchalant. Här har inte varit en enda personal, sa Ulla Gréen, som skulle vinka av sin väninna till Stockholm.

Annons

Polisens yttre befäl Conny Strömberg ställde sig också undrande till avsaknaden av tågpersonal.

– Jag vill ha hit informatörer en sekund efter att en sådan här olycka har skett. Jag har frågat två gånger, men det verkar småkrångligt att få hit personal.

Strax efter tolv hävdes avspärrningarna och resenärerna rusade fram för att föreviga tågvraket med sina mobilkameror.

SJ har ställt in samtliga avgångar mellan Lund och Köpenhamn under det närmaste dygnet, och hänvisar till Lunds central för resande norrut. Skånetrafikens och DBS Firsts tåg rullar från Citytunneln.

Gustav Svensson
Kristin Nord
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons