Annons
Innehåll från Kristianstadsbladets marknadsavdelning

“Nu handlar det om att vara kreativ och våga testa”

Har du en kreativ ådra och ett stort driv när det gäller sälj och projekt? Kristianstadsbladets marknadsavdelning söker två nya stjärnor som liksom Joakim Svensson, key account manager, brinner för ge kunden ett bestående mervärde.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Joakim Svensson, key account manager, har jobbat nästan två decennier på Kristianstadsbladet marknadsavdelning. Han stortrivs än idag.

– Jag har inte behövt flytta på mig för att få en kick av något nytt, säger han.

Det är inte mycket som är sig likt sedan han klev in på Kristianstadsbladet första gången. Året var 2004. Han hade precis fått jobb som juniorsäljare på annonsavdelningen.

– Det har varit fantastiskt roligt sedan dag ett.

Beskriv jobbet när du började?

– Samtalen med kunderna handlade om två saker. Ett: Hur stor annonsen i tidningen skulle vara. Två: Om trycket skulle vara i färg eller svartvitt.

Sedan dess har mycket hänt. Framför allt har digitaliseringen slagit igenom på allvar. Konkurrenter som Google och Facebook har tagit en del av annonskakan. Pengar hamnade i Kalifornien istället för i Kristianstad.

Men annonsavdelningen har mobiliserat sina krafter för att möta utmaningen. Stärkta av insikten att en sak kommer de digitala techjättarna aldrig att ha: Relationen med det lokala näringslivet.

– Med Kristianstadsbladets starka varumärke i ryggen erbjuder vi kunderna en trygghet.

Numera lotsar Joakim och hans kollegor kunderna i djungeln av digitala möjligheter som finns, bland annat genom samarbeten med olika specialister.

– Till exempel kan vi erbjuda en hel marknadsföringsstrategi för ett företag. Vi kan också hjälpa en kund att bli hittad på Google genom sökordsoptimering. Eller bygga din hemsida. Vårt erbjudande är på alla nivåer.

Låt oss säga att en företagare vill få hjälp med att skapa rörligt material, och sen marknadsföra i rätt kanaler i sociala medier för att nå exakt rätt kundgrupp, kan ni göra allt detta?

– Det kan vi absolut hjälpa till med.

Även om arbetet är långt mer komplicerat i dag än när Joakim började på tidningen för 17 år sedan, är grunden detsamma. Att ge kunden ett mervärde.

– Det viktigaste för mig är att se resultat hos kunden. Han eller hon ger oss ett förtroende, sin tid och sina pengar. Då ska vi leverera. Och känslan när man lyckas är oslagbar.

Det låter som att du fortfarande tycker det är kul?

– Det gör jag. Kristianstadsbladet är ett fantastiskt företag. Tidningen berör så många människor. Jag har alltid ett samtalsämne när jag träffar kunder.

När en ny medarbetare kliver in genom dörren nu, vad väntar då?

– Stora möjligheter att forma sitt arbete och få gehör för sina idéer. Vi är på väg att ta nästa steg in i framtiden som ingen har facit på. Nu handlar det mycket om att vara kreativ och våga testa. Och det är också det som är roligt.

Vill du också jobba på Kristianstadsbladet?

Just nu söker vi två nya medarbetare – en mediasäljare och en kreativ projektledare med säljansvar. Läs om lediga tjänster på Gota Media här.

Annons
Innehåll från Kristianstadsbladets marknadsavdelning

Läs mer:

Linnea får entreprenörers drömmar att flyga

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se