ABK har undersökt Kristianstadsborna
Med tanke på de senaste årens turbulens var Temo-resultatet välkommet för ABK.
– Förtroendet bland allmänheten var bättre än vad vi vågade tro, säger informations- och marknadschef Krister Hjelm.
Kommunens fastighetsbolag, AB Kristianstadsbyggen, har genomfört en Temo-undersökning för att få veta vad Kristianstadsborna tycker om företaget och dess service. 670 personer har ringts upp, hälften av dem är hyresgäster i företaget. Bara 400 svarade, mer än 100 personer vägrade svara på grund av ämnesområdet.
En av frågorna var vilka bostadsföretag man känner till i Kristianstad.
– Vi ville veta hur vi låg till jämfört med konkurrerande bolag, förklarar Krister Hjelm.
Svaret var antagligen något oväntat; fem procent av de egna hyresgästerna känner enligt undersökningen faktiskt inte till ABK. Det lär vara en av de saker bolaget får jobba vidare med. ABK:s tolkning är att Kristianstadsborna är nöjda med ABK. Och 55 procent av de egna hyresgästerna (43 procent av samtliga) säger sig kunna rekommendera ABK varmt, ytterligare 27 procent kan rekommendera det "något". Men samtidigt som 47 procent har en avgjort positiv inställning till bolaget anser bara hälften av de tillfrågade att företaget är öppet för åsikter och kritik.
– Det är ett av de områden vi måste kunna bli bättre på, säger Krister Hjelm.
Att 16 procent, nästan var femte tillfrågad, inte har något eller mycket svagt förtroende för företaget oroar honom inte.
– Med tanke på allt som hänt är vi mycket nöjda. 28 procent av de som inte är våra kunder har högt förtroende för oss. Det tycker jag är ett mycket bra resultat, säger han. Bland de kommentarer som lämnats är det svårt att se ett tydlig linje. Det finns kritik mot sur personal och att man aldrig får svar, samtidigt som många berömmer fastighetsskötare och en mycket hjälpsam personal. Av kommentarerna att döma är det inte enbart goda meriter som gjort ABK känt bland allmänheten. "Lurendrejeri och spritresa", "skandalerna" och "chefer som har fifflat" talar sitt tydliga språk. Samtidigt nämner ett par personer att det negativa har vänts till något positivt.
På frågan om vad ABK konkret kan förbättra nämns kortare telefonköer, fler marklägenheter, bättre kundservice och ökad insyn. Och så det självklara önskemålet: lägre hyror.
Åsa Carlsson