Absolut backar på USA-marknaden

Absolut Vodka har tappat 4 procent av försäljningsvolymen i USA, framgår av ägaren Pernod Ricards tredje kvartalsrapport för det brutna verksamhetsåret.
Kristianstad • Publicerad 16 april 2009

USA har länge varit den viktigaste marknaden för Absolut, som haft omkring hälften av sin försäljning där.

Trösten för Absolut är att spritförsäljningen ökat på andra marknader: 20 procent i Storbritannien, 41 procent i Tyskland, 10 procent i Frankrike, 8 procent i Australien, 15 procent i Mexiko och 16 procent i Brasilien, för att nämna några marknader.

Pernod Ricard totalt redovisar en minskad försäljning om –12 procent för det tredje kvartalet och planerar nu en nyemission med rabatterade aktier för att få in en miljard euro. Pengarna ska användas för att snabbare betala av lån. Totalt har bolaget lån på tolv miljarder euro.

Trots minskningen tror bolaget att de når ett nettoresultat om minst en miljard euro verksamhetsåret.

Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.