ADHD-konferens fyllde Sommarlust
Konferenslokalen på Sommarlust var fullsatt till sista stolen i går, när Tore Duvner talade till bland annat socialförvaltning, lärare och föräldrar kring barn i behov av särskilt stöd. Sven-Eric Persson, som är skolledare för Resursskolorna i Kristianstad, tycker det är oerhört viktigt att den kunskap och kompetens som finns kommer ut. Alla vuxna i skolans värld bör, enligt honom, känna till ADHD och DAMP och veta hur man kan arbeta för att hjälpa eleverna på bästa sätt. Även Tore Duvner betonar skolpersonalens roll. – Man kan säga att de här barnen har fel på bromsen, det går för fort. Här måste de vuxna hjälpa till och stötta. Ju fler lärare som har kunskap, desto bättre. Saker som talar för att ett barn har ADHD är koncentrationssvårigheter, humörproblem, svårighet att sitta stilla och kamratsvårigheter. Detta leder ofta till konflikter med vänner, föräldrar och familj. Men vad kan man då göra för att hjälpa sitt barn eller sin elev. Något som Tore Duvner betonar är tålamod. – Barnen behöver kraftfulla vuxna. Man får inte ge upp utan det krävs en uthållighet för tusentals misslyckanden. – De barn som omges av vuxna som orkar med har en mycket bättre prognos, säger han. Duvner betonar även hur jobbigt det är för barnen själva och vilken allvarlig risk det finns med att de inte får tillräcklig hjälp i tid. – Ständiga misslyckandena leder ofta till en knäckt självkänsla och få kamratkontakter. De blir ensamma, börjar dra nere på stan och kan lätt fastna i olika typer av missbruk. Han tycker att det görs mycket bra ute på skolorna, men ofta fortfarande för lite. – Resursneddragningarna drabbar ju dem som behöver extra stöd, vilket gäller det här eleverna, säger Duvner. Beata Ottosson och Ingrid Hörringsen har båda barn med diagnosen DAMP och de känner väldigt väl igen det Tore Duvner beskriver. De är liksom han övertygade om att det krävs en ökad kunskap och förståelse. – När Carolina fick sin diagnos på mellanstadiet hade jag aldrig hört talas om det. Jag fick inget stöd från barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), så det var bara att läsa på själv, säger Ingrid Hörringsen. Reaktionerna från andra vuxna kunde, enligt henne, ofta vara mer fördömande än förstående. – Ofta kunde jag få höra att jag inte hade någon pli på mitt barn, vilket resulterade i känslor av otillräcklighet och skuld. Beata Ottosson berättar att hon ofta fick höra att ”det” kommer växa bort, ”nu vet jag att det växer inte bort, utan att man får lära sig hantera det.” Något som oroar de båda mammorna är vad som ska hända efter att barnen slutat grundskolan. Det har tagit tid att komma till rätta och nu kan allt börja om igen. – Hur stor kommer förståelsen vara på gymnasiet, om någon överhuvudtaget tar emot dem, säger Ingrid Hörringsen. karin.lindbom @kristianstadsbladet.se Fakta / DAMP och ADHD n DAMP står för Dysfunktion i fråga om avledbarhet, motorik och perception. Barn och ungdomar med DAMP har problem med att koncentrera sig, problem med motorik och perception (varseblivning). Ibland sätts diagnosen ADHD, dels för barn med en kombination av uppmärksamhet och impulsivitet/överaktivitet, dels för barn som huvudsakligen har uppmärksamhetsproblem och för barn där tonvikten ligger på impulsivitet och överaktivitet.