Annons

Åkeriföretag börjar kontrolleras oftare

Länsstyrelsen har börjat granska alla dem med minst fem år gamla tillstånd för yrkesmässig trafik. Det är deras handel och vandel samt ekonomiska förutsättningar som kontrolleras.
Kristianstad • Publicerad 18 augusti 2001

Bland annat kollar länsstyrelsen genom rikspolisregistret, körkortsregistret, kronofogden och skattemyndigheten att kravet på gott anseende uppfylls. – Det kan nog gynna de som är riktiga, säger åkaren Kjell-Åke Samuelsson, som välkomnar undersökningen. – Det här är ett nytt EU-direktiv från 1998, som vi börjat arbeta efter i år, förklarar Börge Gustavsson, handläggare på länsstyrelsen i Kristianstad. – Kravet är att vi minst vart femte år ska kontrollera alla med tillstånd för yrkesmässig trafik. Vi ska se om de efterlever kraven på yrkeskunnande, ekonomiska förhållanden och gott anseende. Eftersom det är första året som denna femårskontroll genomförs, har många åkeriägare och tillståndshavare blivit oroliga när länsstyrelsen begärt in uppgifter från dem. Bland annat begärs deras årsredovisningar och i vissa fall även balansräkningar in, för att länsstyrelsen ska bedöma om det finns tillräckliga resurser att för att driva företaget. Enligt lagen anses det att tillståndshavaren skall ha kapital och reserver om minst 100000 kronor för ett fordon och 50000 kronor för varje tillkommande fordon. Om kravet på ekonomiska resurser inte uppfylls när de granskas, kan en respit lämnas på högst ett år. Men det gäller bara om länsstyrelsen tror att företaget kan hämta sig ur svackan. Annars kan tillståndet återkallas. Det samma gäller för dem som inte skickar in sina handlingar i tid när länsstyrelsen kräver det. Efter en påminnelse bör tillståndet kunna återkallas, står det i den projektplan som det arbetas efter. I Skåne är det omkring 4000 tillståndshavare, vilket innebär ett snitt på 800 som granskas årligen. Tillsynen ska omfatta tillståndshavare, trafikansvarig samt eventuellt övriga prövade personer. I projektplanen står också att kravet på gott anseende ska kontrolleras genom olika register hos myndigheter. Däribland hos Patent- och registreringsverket. Där kollas styrelseförändringar samt kopplingar till andra företag och konkurser. – Av dem som vi hittills kontrollerat är två tredjedelar gröna. Resterande tredjedel har vi begärt in kompletterande upplysningar från och ska granska ytterligare, säger Börge Gustavsson. Kjell-Åke Samuelsson i Kristianstad har ett litet enmansföretag som åkare och en lastbil, som han kör fjärrtrafik till Norge med. Han är en av dem som välkomnar denna nya granskning. – Jag hoppas att det ger något också, att de kan rensa upp lite. För man blir betänksam emellanåt. Man tror inte det är sant att vissa kan köra så billigt som de gör, då undrar man hur det står till. – Det är också bra att de kollar ekonomin ordentligt. För dem som slarvar, det är nog ofta dem som också kör med dåliga fordon, kassa bromsar och sånt. Allt blir eftersatt i sådana fall, och risken att åka dit på vägarna är ju minimal. Däremot har han svårt att förstå kravet på 100000 kronor i tillgångar. – Det blir nog svårt för många mindre åkare att klara detta. Och de som bara leasar sina fordon, som inte har dessa som tillgångar, de kan nog få det svårt. clifford.johansen @kristianstadsbladet.se

Av Clifford Johansen 044-185640
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons