Annons

Äldre person med hemtjänst utan mat och dryck i två dygn

Brister i kommunikation kunde ha kostat en hemtjänstkund i Kristianstad livet i somras.
När en anhörig besökte personen hade hen legat i sängen i två dygn. Utan mat, dryck och omvårdnadsinsatser.
Kristianstad • Publicerad 19 september 2024
Personen låg utan mat, dryck och omsorg i två dygn. (Arkivbild)
Personen låg utan mat, dryck och omsorg i två dygn. (Arkivbild)Foto: Goodboy Picture Company

Då, i slutet av juni, var fyra olika utförare i insatserna för kunden. Det var kommunens nattpatrull och hemtjänstenhet, som hanterar trygghetslarm, hemsjukvården och ett externt hemtjänstföretag som sköter de dagliga insatserna för kunden.

Den 28 juni ordnade nattpatrullen att kunden fördes till akuten, efter ett fall från sängen. Senare samma dag skickas personen hem igen, och hemtjänstenheten hjälpte tillsammans med taxichaufför personen från båren till sängen.

Annons

Därefter brister det i kommunikationen mellan de olika utförarna, och personen blir liggande i sin säng, oförmögen att förflytta sig. Två dygn senare besöker en anhörig personen, som då legat i sin säng i två dygn utan mat, dryck och omvårdnadsinsatser.

I den utredning som nu skickats till Inspektionen för vård och omsorg, (IVO), beskrivs det inträffade som ett allvarligt missförhållande ”med konsekvenser för den enskildes liv, psykiska och fysiska hälsa”.

Omsorgsförvaltningen har anmält det inträffade som ett allvarligt missförhållande.
Omsorgsförvaltningen har anmält det inträffade som ett allvarligt missförhållande.Foto: Johan Nilsson/TT

Enligt utredningen har liknande brister i informationsöverföring vid hemgång (från sjukhus) inträffat flera gånger efter denna händelse. Det konstateras också att liknande händelser kan ske igen om inte åtgärder vidtas.

Enligt utredningen vidtas och planeras nu flera åtgärder för att undvika att samma typ av allvarliga missförhållanden uppstår igen. Det handlar framför allt om olika rutiner för att kommunikationen mellan olika utförare ska fungera.

Matti StenrosenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons