Antalet gästnätter ökade i somras
– Vi har ett bra resultat för Åhus camping också, säger ekonomiansvarige Göran Nordkvist. – Det blev 14150 campingnätter totalt i sommar. Det var framför allt svenskarna och boende i husvagn som ökade mest med drygt 700000 fler gästnätter. Även den norska marknaden utvisade stark tillväxt med 14,5 procent till en totalt volym på 1200000 övernattningar. – Campingverksamheten är helt väderberoende, säger Göran Nordkvist som en förklaring till det klart bättre resultatet i sommar jämfört med förra sommaren i Åhus. Campingvärdarna har inte bara haft vädret på sin sida. En svagt värderad svensk krona har ytterligare förstärkt den positiva utvecklingen. – Bakom tillväxten ligger dessutom en kontinuerlig kvalitetsutveckling inom svensk camping, säger Nils Carlsson, vd i SCR. – Vilket gör att allt fler unga nybildade familjer väljer camping som livsstil under sin semester. I Sverige finns drygt 700 campingplatser med 100000 ”campingtomter” och närmare 12000 stugor. Under sin semestervistelse omsätter gruppen campare 4,4 miljarder kronor, varav en miljard kronor i utländsk valuta (export), i det svenska samhället. Största delen av denna omsättning ”spenderas” på livsmedel, bensin, aktiviteter, shopping, med mera. Omsättningen på campingplatserna är ungefär 1,5 miljarder kronor. Dessutom kommer kostnaden för inköp av husvagnar, tält och annan utrustning, vilket innebär att camparna omsätter cirka 6 miljarder i det svenska samhället. Åhus camping kom upp i 14150 gästnätter under den gångna sommaren. Det är fördelat på 11550 husvagnar och 2600 tält. Samtidigt är det en ökning med nio procent jämfört med i fjor för husvagnarna och med 18,5 procent för tälten. Dessutom är det något bättre siffror än sommaren 1999, som också var solig. Ungefär 200 säsongscampare ställer upp sina husvagnar i Åhus under en fyramånadersperiod mellan maj och augusti. Knappt ett 50-tal av säsongscamparna är vintercampare i Åhus. SCR har delat in sin statistikrapport länsvis och den största ökningen svarade Dalarna för med 32,2 procent, följt av Gävleborg med 21,79 och Värmland 16,49. Campinggästerna i Skåne ökade med 2,07 procent. Däremot hade Örebro län en nergång med 18,44 procent. På minus hamnade också Uppsala 4,33 och Kronoberg 4,23. karin.hallengren @kristianstadsbladet.se